Ny vaccine mod diarré hos kvæg og får patenteret

Fødevareproduktion Sundhed og sygdomme Bakterier og mikroorganismer
DTU Veterinærinstituttet har taget patent på en vaccine mod paratuberkulose, som er blevet testet i kvæg med stor succes.

Paratuberkulose er en vidt udbredt kronisk tarmsygdom i kvæg og får, der har store konsekvenser for både økonomi og dyrevelfærd i landbruget. Sygdommen skyldes infektion med bakterien Mycobacterium avium subspecies paratuberculosis, som er i familie med tuberkulose og spedalskhed hos mennesker.

Vaccination mod disse mykobakterieinfektioner er en stor medicinsk udfordring, men nu har DTU Veterinærinstituttet i samarbejde med Statens Serum Institut udviklet en ny vaccinekandidat mod paratuberkulose. Den har givet så gode resultater, at de nu har taget patent på den.

Meget lovende resultater

Aneesh Thakur har testet vaccinen i sit ph.d.-projekt, som han netop har forsvaret ved DTU Veterinærinstituttet.

"Vaccinen er designet til at styrke immunforsvaret, så det reagerer overfor de proteiner, der bliver udtrykt af bakterien på flere forskellige stadier af infektionen. Herved er det tanken, at vaccinen virker både forebyggende over for en ny infektion samt mod en latent eller kronisk infektion," forklarer Aneesh Thakur.

Læs hele nyheden på DTU Veterinærinstituttets website