Flere ingeniører til hele Danmark
- Digital Twin University – ny, primært digital ingeniøruddannelse til hele Danmark.
- Residential Colleges flere steder i landet.
- Uddannelser flyttes til Risø.
- Oprettelse af uddannelser i Hirtshals og Kalundborg.
DTU vil uddanne flere ingeniører og IT-specialister og imødekomme efterspørgslen fra store dele af erhvervslivet, over alt i Danmark. DTU vil derfor gennemføre 6 initiativer, dels som led i en naturlig videre udvikling som teknisk eliteuniversitet, dels som et konstruktivt svar til regeringens og et bredt politisk flertals ønske om, at der skal uddannes flere ingeniører, IT-specialister m.fl. over alt i landet.
DTU foreslår desuden at styrke interessen for fagene science, technology, engineering og mathematics, STEM-fagene, ingeniørfaget og den tekniske videnskab blandt unge.
DTU etablerer DTU Twin University, som en ny dansk version af uddannelsen General Engineering, som en overvejende digitalt baseret uddannelse i hybrid form, som rækker ud til alle, der kan og vil tage en DTU uddannelse, uanset hvor man er bosiddende i Danmark.
Konceptet er en dansksproget digital version af civilbacheloruddannelsen General Engineering. Uddannelsen udbydes digitalt med eksperimentelle elementer, der gennemføres på Lyngby Campus. Uddannelsen er målrettet modne studerende, der ønsker at bevare tilknytningen til den egn, de bor i. DTU vil tilskynde, at disse studerende kan mødes lokalt de steder, hvor der er oprettet Residential Colleges eller regionale samarbejdsaktiviteter med virksomheder.
Fødekæden på STEM-området er svækket, både da færre unge vælger en STEM-uddannelse, og da færre studerende på læreruddannelser vælger linjefag, der giver kompetence til at undervise i STEM-fagene i folkeskolen.
Der vil i de kommende år opstå betydelig mangel på lærere med naturvidenskabelige undervisningsfag. DTU vil i samarbejde med professionshøjskolerne frem mod 2030 afdække mulighederne for at der etableres et læreruddannelsesudbud med fokus på STEM, med det formål at styrke optaget til læreruddannelsen, og dermed fremme den naturfaglige dannelse og interesse hos børn og unge. Indholdsmæssigt sigtes der mod et udbud, som har en bredde og favner alle naturfagene samt teknologiforståelse, engineering og bæredygtighed.
DTU vil i samarbejde med kommuner, virksomheder og landets øvrige universiteter etablere et antal residential colleges, som grundlag for etablering af tættere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Det vil ske gennem f.eks. studenterprojekter, praktikophold, masterprojeker og ph.d. forløb.
Residential colleges kan derudover understøtte og skabe rammer for uddannelser og efteruddannelsesaktiviteter, som DTU sætter i gang gennem Digital Twin University, og i tilknytning til STEM læreruddannelsens efteruddannelsesaktiviteter for folkeskoleområdet.
DTU arbejder hen imod at etablere en række lokale viden- og læringsmiljøer, hvor universitetet f.eks. vil udbyde 3-ugers kurser og gøre det muligt for studerende at gennemføre praktikophold, lave specialprojekter, skrive kandidatspeciale og lave afgangsprojekter på bacheloruddannelserne i samarbejde med lokale virksomheder.
I en første fase arbejder DTU på at etablere viden- og læringsmiljøer i Rønne - med fokus på Bornholm som knudepunkt for udbygning af bl.a. havvindmølleparker i Østersøen, i Rødby - med tilknytning til Femern Bælt byggeriet og i Skive - med tilknytning til den grønne forskerpark GreenLab Skive.
I en pilotfase etableres rammer for undervisning, og de studerende vil blive tilbudt overnatning i nærområdet. Efter pilotfasen forventer DTU at etablere residential colleges, der vil rumme undervisnings- og overnatningsfaciliteter til studerende og ansatte. I en senere fase frem mod 2030 kan flere residential colleges med tilknytning til stærke danske erhvervsklynger eller toneangivende virksomheder komme på tale.
DTU undersøger mulighederne for at flytte kandidatuddannelsen Akvatisk Videnskab og Teknologi til Hirtshals. Her udbydes allerede enkelte kurser i uddannelsen. Ligeledes foreslås det, at udbud af diplomingeniøruddannelsen i Fiskeriteknologi placeres i Hirtshals, dog således at de første tre semestre af uddannelsen gennemføres på DTU’s campus i Sisimiut, som i dag.
DTU arbejder med Novo Nordisk og andre erhvervspartnere på at udvikle en kandidatuddannelse i Biomanufacturing, som skal placeres i Kalundborg. Det antages, at 40 af de studerende, som i dag optages på MSc Biomanufacturing på Lyngby Campus, i 2030 vil søge optagelse på specialiseringen i biomanufacturing i Kalundborg.
En ny kandidatuddannelse i Industrielt Design til 20 studerende, som udvikles og oprettes i samarbejde med Det Kongelige Akademi (KADK).
DTU undersøger mulighederne for at flytte de to kandidatuddannelser i Bæredygtig Energi og Vindenergi til DTU Risø Campus. Samlet optages der i dag ca. 200 studerende om året på de to uddannelser.
DTU har i dag betydelige forskningsaktiviteter inden for energiområdet på Risø Campus, og der vil således kunne skabes en god kobling mellem forsknings- og uddannelsesaktiviteter. Udbud af undervisning på Risø Campus forudsætter, at der etableres nye faciliteter, da den nuværende bygningsmasse ikke kan bruges til dette formål.