Hvert år uddanner DTU nye diplomingeniører i Proces og Innovation. Undervejs arbejder de studerende tæt med forskellige virksomheder, når de løser specifikke udfordringer fra virkeligheden og udvikler konkrete svar på samfundets behov – fra energivenlige gasvarmere til mobile toiletsæder for mennesker med handikap eller bæredygtig emballage til industrien.
Idéer og råd til grøn omstilling
En af de mange virksomheder, der har set dagens lys på uddannelsen, står Sofie Winge-Petersen bag. Selvom hun stadig er studerende, bærer hun allerede titlen som co-founder. Firmaet hedder Paint’R og producerer bæredygtige malerspande. Start-up-eventyret startede som et studieprojekt, hvor Sofie skabte virksomheden sammen med andre studerende.
”Hver dag bliver 1 million malerspande smidt ud – bare i EU. Det problem vil vi gerne løse. Derfor har vi brugt vores innovationsforståelse til at udvikle og teste løsninger i tæt kontakt med malerbranchen, og nu har vi skabt en malingemballage, der reducerer udledningen med 50% og anvender 75% mindre plastik i produktionen”.
Paint’R er bare et eksempel på, hvordan studerende lærer at lytte til erhvervslivet og arbejde hands-on i jagten på løsninger, der gør en reel forskel. For Sofie er det netop lysten til at drive forandring, der driver værket – både som studerende, som co-founder og når hun ved siden af studiet bruger sin tid i Ungeklimarådet, der hører under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
”I Ungeklimarådet rådgiver vi ministeriet om, hvordan de kan skabe innovative klimahandlinger. Her bruger jeg mine kompetencer til at inddrage unge i klimapolitik og skabe et effektivt innovationsnetværk. Når alle bliver hørt, får man nemlig flere input, og det skaber grobund for flere nye idéer”.
Behov for innovationseksperter
Sofie er snart færdiguddannet, og selvom hun ikke er helt sikker på, hvad fremtiden bringer, står én ting klart: Hun vil arbejde for en mere bæredygtig verden. Heldigvis er hun godt i gang med at opbygge en faglighed, som er efterspurgt i mange forskellige brancher, og derfor er hun helt tryg ved at tage en uddannelse, der gør hende klar til at gøre grønne idéer til virkelighed – uanset hvilken karrierevej hun vælger.
”På vores uddannelse lærer man at skabe overblik og gå systematisk til innovationen. Man lærer at gentænke handlinger, processer og produkter – og det har samfundet brug for, hvis vi vil fremme den grønne omstilling”.
Lektor Torben Hede er helt enig med Sofie i, at ingeniører spiller en særlig rolle, når virksomhederne skal udtænke nye, alternative løsninger. Med flere års erfaringer fra både DTU og private virksomheder er han ikke i tvivl om, at samfundet har brug for ingeniører, der er eksperter i innovationsprocessen.
”Vores ingeniører er specialister i at sætte kunden i centrum. Det betyder, at de ikke er bange for at stille de dumme spørgsmål eller bryde igennem vanetænkningen, og det er det, der skal til for at opfinde de kreative produkter eller nye processer, der tilgodeser kundens behov”, siger Torben Hede.
Mellem teknologi og kreativitet
For Malthe Rasmussen er den nysgerrige tilgang en del af hverdagen. Han blev færdig på uddannelsen i 2021 og arbejder i dag som Prototype Planning Specialist i Coloplast.
”Mit job er at være bindeled mellem R&D-afdelingen og pilotfabrikken, som hver især udvikler produkter og produktionsprocesser. Det betyder, at jeg planlægger og eksekverer produktionen af prototyper til nye projekter. Her bruger jeg især min forståelse for research og produktudvikling, som jeg har med mig fra studiet, når jeg indsamler feedback fra forskellige interne stakeholders til at optimere vores prototype-produktion og derigennem udvikler bedre produkter.”
Som ny på jobscenen er Malthe Rasmussen ikke i tvivl om, at hans uddannelse giver ham flere fordele på arbejdsmarkedet.
”Fordi jeg har taget en bred ingeniøruddannelse, har jeg fået forståelse for både det tekniske og for design- og researchprocessen. Derfor har jeg nemt ved at samarbejde på tværs af forskellige afdelinger, fordi jeg forstår deres arbejde og kan sætte mig ind i de forskellige perspektiver, som de hver især bidrager med”.
Ingeniører der forandrer fremtiden
Sofie Winge-Petersen er enig i, at uddannelsen skaber ingeniører med en særlig professionel tilgang til at arbejde med innovation – og så understreger hun, at nytænkning er et håndværk for alle, der vil arbejde seriøst med de idéer, der former fremtiden.
”Mange ser innovation som noget ukonkret, og mange tror, at det at være kreativ enten er noget, man er, eller noget, man ikke er. Men på Proces og Innovation lærer du, at det hele kommer af processer og øvelser. Du lærer at skabe rammerne for at være kreativ, du lærer vilkårene for innovation, og derigennem får du kompetencerne til at tænke alting på en ny måde”.