Årets underviser har sat os stævne på DTU Lyngby Campus i et prototypeværksted med dreje- og fræsemaskiner. Vi finder lektor Michael Deininger på DTU Construct blandt ufærdige modeller og DTU’s økobil, der skal gøres klar til Shell Eco-marathon. Her stiller han nysgerrigt spørgsmål til et hold bachelorstuderende, der udvikler en cykel til mennesker, der er ramt af en blodprop.
Situationen viser sig, at være et klassisk eksempel på, hvordan Michael Deininger underviser. Alle hans kurser er projektbaserede og meget ’hands on’. Store auditorier fungerer ikke for den type undervisning. Han er nødt til at tale individuelt med sine studerende i projektrum tæt på 3D-printere og laboratorier. Undervisningen bliver suppleret med aktiviteter, praktiske oplevelser og gæsteforelæsninger. Og det kan de studerende lide. Ved DTU’s årsfest blev Michael Deininger kåret som Årets underviser 2022.
Nomineringerne kommer fra studerende, der læser Industrielt design og Brugercenteret design på uddannelsesretningen Design og Innovation. De beskriver ham først og fremmest som en underviser, der lytter med et åbent sind og tager dem seriøst. Det ses især ved, at Michael Deininger hjælper dem med at videreudvikle deres idéer - selv når de bliver vilde. Desuden beskriver de ham som empatisk og humoristisk.
”Jeg var meget overrasket, da jeg fik at vide, at jeg skulle modtage prisen som Årets underviser. Det er en stor ære, og jeg tror, at den kan inspirere mig til at gøre undervisningen endnu bedre. Jeg brænder for at undervise inden for menneskecentreret design. Her taler vi om følelser og personlige præferencer, der ikke så tit bliver diskuteret på traditionelle ingeniøruddannelser,” siger Michael Deininger.
Det skal ikke være perfekt
Michael Deininger er født i Tyskland og flyttede til Californien for at studerede industriel design. Efter tre år flyttede han til Michigan, hvor han arbejdede som industriel designer for den amerikanske designvirksomhed Henry Dreyfuss Associates for internationale kunder som General Motors, Johnson Controls og John Deere.
Senere fik han job på University of Michigan og blev interesseret i sundhedsteknologi, da han følte, at det var her, han bedst kunne gøre en forskel for andre mennesker. Da kollegaerne spurgte, om han med sin industrielle viden ville være med til at undervise studerende, sagde han ja tak. Han nød at undervise og besluttede sig for at udvide sine faglige kompetencer. Først tog han en master i maskinteknologi og dernæst en ph.d. i design science. I 2018 kom han til DTU.
”Min undervisning adskiller sig nok fra den traditionelle ingeniørmæssige måde, fordi jeg ikke har taget den lige karrievej. Jeg har arbejdet 15 år i industrien og har opbygget en stor viden inden for de områder, som jeg nu underviser i på DTU. Det betyder, at jeg har en god fornemmelse af, hvordan jeg skal vejlede de studerende, så de kan være med til at løse samfundets udfordringer. Ikke kun ud fra et akademisk synspunkt, men også ud fra, hvad der er behov for i den professionelle verden,” siger Michael Deininger.
Hans nyeste initiativ er et kursus, hvor han underviser studerende i at udvikle prototyper. Mantraet er, at de studerende skal afprøve deres idéer i praksis - øve sig og nogle gange fejle. Det handler ikke om at være perfekt, men at eksperimentere og lære af sine fejltagelser for at finde den rigtige løsning.
Som at hoppe ud fra et fly
På andre af Michael Deiningers kurser udvælger han projekter, som de studerende nemt kan relatere sig til. Det kan f.eks. være, hvordan man hjælper mennesker med handicap med at komme rundt på DTU campus, eller hvordan man undgår eller reducerer affald i København. Hvis de studerende f.eks. finder en pizzaboks på gaden, skal de finde ud af, hvorfor den ikke ligger i skraldespanden og udvikle en løsning, der hjælper dem, der ikke smider skraldet ud.
Idéen er, at de studerende går ud i den virkelige verden - identificerer et behov, udvikler et koncept og får feedback. Det sikrer, at de faktisk løser brugerens behov. For Michael Deininger er det vigtigt, at de studerende vælger en målgruppe, der ikke ligner dem selv. Det kan være en person, der er yngre eller ældre – har et andet køn – en anden nationalitet eller et handicap. På den måde er det ikke samme person, der finder og løser en udfordring. Men det kræver, at de studerende taler med andre mennesker – og lære at lytte. Og det kan være skrækindjagende.
”Jeg har et undervisningsslide, hvor der står: ’Hvis det du gør, føles som at hoppe ud fra et fly – så gør du det rigtigt.’ Ved at gå ud i den virkelige verden sætter jeg måske de studerende i en situation, de ikke har prøvet før. Det hjælper dem med at udvikle empati for andre mennesker. Og det er en evne, som er vigtig for at blive en social ansvarlig designingeniør,” siger Michael Deininger.
Skaber en bedre fremtid for alle
I løbet af årene har Design og Innovation-retningen inspireret studerende til at designe innovative og kreative løsninger, der er med til at løse nogle af vores samfundsudfordringer. En af løsningerne, som studerende har udviklet, er den bæredygtige skraldespand DropBucket, der hurtigt kan opsættes til events og særlige lejligheder, hvor der er et stort behov for skraldespande.
DropBucket er en udfoldelig affaldsbeholder, der er fremstillet i genbrugsbølgepap med kraftlinere, der forstærker materialet og gør bølgepappen vandafvisende. Den er billig, let og mobil uden at gå på kompromis med stabilitet og holdbarhed. En simpel foldeteknik sørger for, at spanden før brug kan transporteres i sammenfoldet tilstand, hvilket minimerer transportomkostningerne. Da DropBucket er udformet og udtænkt til engangsbrug, kan den deponeres efter brug.
En anden løsning, der løser et samfundsudfordring, er en designstol, der kan skilles og pakkes i en flad papkasse for at reducere transportomkostninger og CO2-udledning. Stolen, der har vundet en 2021 SIT Furniture Design Award, kan nemt samles i løbet af et par minutter uden brug af værktøj. Solide samlinger gør det muligt hurtigt at skille stolen ad igen, hvis den skal transporteres, eller dele skal udskiftes, hvilket forlænger dens levetid. At stolen er så let at samle og skille ad, påvirker dog hverken det færdige produkts æstetik eller kvalitet.
”På vores kurser taler vi meget om, hvad der gør et produkt nemt at bruge, og hvordan det skal føles og se ud. Min rolle som underviser er at facilitere de studerendes rejse. At motivere og inspirere dem til at tænke kreativt og logisk omkring hele designprocessen og i særdeleshed leve sig ind i, hvad andre mennesker har brug for. Det er afgørende, når man designer for andre mennesker,” siger Michael Deininger.
”Til forskel for den traditionelle ingeniørtilgang, udvikler de studerende på vores kurser bløde færdigheder, der er vigtige, når man udvikler teknologi for mennesker. Udstyret med disse færdigheder er de klar til at løse morgendagens udfordringer og skabe en bedre fremtid for alle.”