Jes Broeng, der leder DTU Center for Entrepreneurship, har samlet 10 gode råd til iværksættere.
- Tænk forretning
Overvej forretningsmulighederne i projektet så tidligt som muligt. Jo tidligere forskere og studerende bliver opmærksomme på muligheden for, at forskningen kan bringes til marked, jo bedre går det.
- Brug universitetets økosystem
Der er støtte at hente … DTU har etableret prototype-værksteder, rådgivning, finansieringsmuligheder og forskningsmiljøer, der tilsammen giver et unikt miljø omkring entreprenørskab og iværksætteri. Læs mere om innovation på DTU.
- Inddrag eksterne kræfter
Selvom man har fået en god ide og er god til sin forskning, er man ikke nødvendigvis god til markedsføring, økonomi eller personaleforhold. Succes med startups skabes af et helt økosystem inklusive investorer og rådgivere.
- Brug mentorer
Med en mentor fra industrien til at hjælpe og udvikle forretningsideen øger det muligheden for overlevelse.
- Udnyt forskelligheder
En hacker, en hipster og en hustler har forskellige tilgange og kompetencer, som kan supplere den oprindelige ide og medvirke til at skabe den unikke innovation, som kan gøre en forskel.
- Find investering
Penge er afgørende. Videnstunge virksomheder og teknologivirksomheder skal ofte bruge flere penge og i længere tid end andre. Undersøg mulighederne for funding. Typisk kan det være muligt i Innoexplorer, Innovationsfonden, Vækstfonden m.v.
- Tag patent
Et patent sikrer, at opfinderen kan indgå samarbejde med andre uden frygt for at miste retten til opfindelsen. Her kan universitetets tech trans-kontor sørge for, at hele processen går rigtigt til.
- Hold dampen oppe
Mange forskere er tilfredse, efter at patentet er hjemtaget. Her er der behov for at holde fast i tankerne om at gøre forskning til forretning.
- Brug en professionel bestyrelse
Data fra mere end 2.000 spin-outs fra DTU viser, at en professionel bestyrelse fra den tidligste opstart øger oddsene for succes markant.
- Hav tillid
Det kræver tillid mellem alle parter i et innovationsprojekt, der skal modes til markedet. Opfinderen skal have tillid til udvikleren, som skal have tillid til mentoren, som skal have tillid til investoren, som skal have tillid til opfinderen. Tillid bygger på tillid – og det er helt afgørende, at det er der.