DTU åbner for at undervisere kan tillade digitale værktøjer og kunstig intelligens, AI, som f.eks. ChatGPT, i undervisningen og på længere sigt til eksaminer. AI anvendes i dag på flere kurser og i forskningen på DTU og i løbet af 2024 kan de nye teknologier bredes ud og anvendes mere systematisk. Beslutningen er et led i DTU’s mission om at udvikle og nyttiggøre naturvidenskab og teknisk videnskab til gavn for samfundet og at levere de bedste ingeniøruddannelser i Europa.
Den mere systematiske brug af AI udfordrer underviserne, der skal omlægge spørgsmål i opgaver og til eksamen, men også de studerende, der fremover skal vurdere, om AI er et relevant værktøj og oplyse om citater og anvendelse af teknologien ved eksamen.
”DTU’s opgave er at forberede de studerende og os selv på, at gøre brug af ny teknologi. Vi lever i en digitaliseret verden, hvor AI bliver stadig mere udbredt og tilgængelig. Kunstig intelligens gør på mange områder det umulige muligt, så selvfølgelig skal det være en del af de kommende ingeniørers værktøjskasse. Det er også den holdning, jeg møder hos underviserne på DTU. De finder løsninger og udnytter teknologien alle steder, hvor den kan være med til at styrke de studerendes læring og kompetencer,” siger dekan på DTU Lars D. Christoffersen.
Studerende hilser AI velkommen
DTU har udarbejdet en vejledning til underviserne og en guide til de studerende om brug af AI. DTU's studenterorganisation Polyteknisk Forening har været inddraget i arbejdet med guiden, og foreningens forperson Natasha Hougaard er begejstret over udmeldingen om AI.
”Vi synes det er et stort fremskridt, at DTU tillader AI. Det viser, at universitetet omfavner den nye teknologi, i stedet for at være bange for den. Som studerende er vi forberedt på, at AI vil sætte skub i en udvikling, hvor vi bliver mødt med højere faglige krav, fordi vi får adgang til flere hjælpemidler. Men vi tilslutter os DTU’s guide og har tillid til at underviserne har styr på, hvilke kurser og eksaminer, det giver mening at tillade AI, på samme måde som de tager stilling til andre hjælpemidler,” siger Natasha Hougaard.
Guide om AI
DTU’s guide om AI tager udgangspunkt i en grundlæggende tillid til de studerende og at de tager fuldt ansvar for det arbejde, de afleverer eller indsender ved en eksamen. De studerende på DTU skriver under på DTU’s æreskodeks, hvor det fremgår, at de som studerende altid skal kunne stå inde for deres eget arbejde og at de aldrig må kopiere andres arbejde uden kildeangivelse. Besvarelse af opgaver kan indeholde arbejde udført af andre eller være produceret med AI, men de studerende skal markere det tydeligt, og de citater de anvender skal være korrekte.
Undervisningen skal tilpasses
Beslutningen om at integrere AI som et ingeniørfagligt værktøj vil medføre markante ændringer i tilrettelæggelse af undervisningen på DTU. Underviserne skal gennemgå, om de skal justere deres undervisning og kriterier for bedømmelse af de studerendes opgaver.
På længere sigt skal eksamensspørgsmål stilles på en måde, så de tager højde for, at AI kan løse de faktuelle oplysninger og udnytte al tilgængelig viden på chatbots og søgemaskiner på internettet. Formuleringen af spørgsmål i de enkelte opgaver, skal derfor stilles på en måde, så problemer ikke kan besvares alene med brug af AI.
Udviklingen vil også skabe nye muligheder for at underviserne kan gøre undervisningen mere individuel ved at udnytte digitalisering og AI i deres pædagogiske tilgang.
Tilpasningen af eksamensformer og -spørgsmål forventes at kræve en omstillingsperiode på et halvt til et helt år, og vil derfor først være en mulighed at åbne for AI i hele den faglige bredde til eksaminer ved udgangen af 2024.