Bæredygtighed

Hvordan sikrer vi, at nye løsninger ikke gør mere skade end gavn?

Det kan være svært at vurdere de reelle gevinster ved løsninger, der sigter mod øget bæredygtighed. Forskere på DTU udvikler derfor værktøjer, der skal sikre, at alverdens velmente løsninger ikke ender med at gøre mere skade på vores planet end dem, de erstatter.

Kvinde står omringet af cykler foran en bybus. Foto: Bax Lindhardt
 Lektor Daniela Pigosso har modtaget en prestigefyldt EU-bevilling til at udvikle værktøjer, der kan vurdere reboundeffekter ved løsninger, der skal gavne planeten. Foto: Bax Lindhardt
Grafik der viser reboundeffekten ved delebilsordninger. Grafik: Claus Lunau
Delebilsordninger får bl.a. folk til at køre mere skødesløst end i egne biler og til at droppe cyklen og offentlig transport, hvilket over tid resulterer i et samlet behov for flere ikke færre biler. Grafik: Claus Lunau

Forebyggelse af reboundeffekter

I 2022 modtog Daniela Pigosso det prestigefyldte ERC Consolidator Grant for forskningsprojektet Reboundless. Daniela Pigosso er ansat i Sektion for Design for Bæredygtighed ved DTU Construct og er tilknyttet DTU Center for Absolut Bæredygtighed, som blev indviet i 2022. Centerets formål er at udvikle metoder og teknologier, der kan hjælpe mennesker med at leve inden for planetens biofysiske grænser uden at gøre skade på Jordens økosystemer

Reboundless-projektets fokus er, hvordan vi designer teknologier, produkter, tjenesteydelser og systemer uden reboundeffekter, så vi opnår de tilsigtede bæredygtighedsgevinster. Transport er blot et af fokusområderne. Projektet omfatter også områder som boliger, ernæring og forbrugsvarer.

Projektgruppen har allerede lanceret det første værktøj – et dashboard, som erhvervslivet, den offentlige sektor og universiteterne kan benytte helt gratis. Her har gruppen samlet viden fra en systematisk litteraturgennemgang af 1.413 artikler, der beskæftiger sig med reboundeffekter.

Data fra de artikler, der opfyldte gruppens kriterier, er blevet klassificeret i flere kategorier og lagt ind i et online dashboard, som giver et overblik over de reboundeffekter, man har registreret, og hvor alvorlige de er.

Screenshot fra Reboundlessprojektets dashboard.
Et eksempel på et output fra dashboardet.

Organisationer, som planlægger at implementere en bæredygtighedsløsning, kan via dashboardet få adgang til viden om alle kendte reboundeffekter inden for det givne område samt alvoren af dem.

”Værktøjet giver et fingerpeg om, hvor vigtigt det er at forsøge at afbøde mulige reboundeffekter. Hvis effekten er på under 5 pct., er det måske til at leve med. Men hvis den er på 7.000 pct., som var tilfældet for de miljømæssige reboundeffekter af at introducere mere effektive dieselbiler, så er det jo virkelig noget, man skal undersøge nærmere,” forklarer Daniela Pigosso.

Lettere adgang til data

Reboundless-gruppen opdaterer løbende dashboardet med nye data. Værktøjet er med til at sikre, at forskere ikke skal starte forfra, når de går i gang med et forskningsprojekt.

”I løbet af de seneste ca. 30 år er der offentliggjort masser af forskning om reboundeffekter. Men der fandtes ikke et samlet overblik over denne viden. Det vigtigste for os er, at forskere kommer ud over at skulle genopfinde den dybe tallerken ved at lave de samme undersøgelser igen og igen – og at vi kan identificere de huller i det samlede datasæt, vi som forskere i fællesskab kan hjælpe med at udfylde,” siger Daniela Pigosso.

F.eks. har projektgruppen konstateret, at de fleste undersøgelser kun vurderer reboundeffekter på et givet tidspunkt i fortiden eller i fremtiden. Selvom denne viden er værdifuld, ville det være betydeligt mere nyttigt at have indsigt i reboundeffekter over tid. Hvis man ikke forstår, hvordan reboundeffekter udvikler sig, risikerer man, at ens viden om deres størrelse afhænger af, hvornår målingen er foretaget. Man risikerer endda, at man helt overser nogle af reboundeffekterne, forklarer Daniela Pigosso. 

Det er ekstremt vigtigt, at vi har adgang til et dynamisk skøn af reboundeffekterne, som afslører tendenser over tid, og vi f.eks. kan sammenligne den reboundeffekt på 10 pct., vi ser i dag, med, hvordan tingene så ud sidste år eller forventes at se ud om 10 år,” tilføjer hun.  

Bedre design er nøglen

Forskningens primære fokus hidtil har været at reducere reboundeffekterne ad politisk vej, forklarer hun. Politiske indgreb er dog kun én brik i det samlede puslespil – og der er masser af eksempler på velmenende politiske tiltag, der rent faktisk har ført til reboundeffekter.

I byen São Paulo i Brasilien forsøgte politikerne f.eks. at løse problemer med kødannelse og forurening på den folkerige bys veje ved at forbyde biler med nummerplader, der sluttede med bestemte cifre, at køre på bestemte dage. Men i stedet for at løse de trafikale problemer førte politikken til, at folk købte bil nummer to med en nummerplade, der sluttede med andre cifre, hvilket øgede presset på vejene betydeligt.

Fokus i Reboundless-projektet er at forhindre reboundeffekter i de tidlige faser af udviklingen af nye produkter, teknologier og systemer på tværs af fire samfundsmæssige behov: bolig, ernæring, forbrugsvarer og transport. Tilsammen står de for 3/4 af de samlede globale CO2-udledninger. 

”Jeg er overbevist om, at selve designet er en virkelig stærk løftestang, når vi vil undgå reboundeffekter. Hvis vi designer vores løsninger med sigte på at forhindre reboundeffekter, kan vi virkelig gøre en forskel i forhold til at opnå de nødvendige bæredygtighedsgevinster her og nu, og inden eventuelle fremtidige forbrugsnedsættende tiltag implementeres.”

Ud over at forklare, hvornår, hvordan og hvorfor reboundeffekter opstår, vil Reboundless-projektet også gøre det muligt at simulere potentielle reboundeffekter over tid. Den viden kan bruges til at tage de rigtige beslutninger i de tidlige designfaser af løsninger, der ikke udløser reboundeffekter.

”Tænk, hvor smukt det ville være, hvis vi i stedet for at ende med en reboundeffekt kunne designe løsninger, som på grund af afledte gevinster gør endnu mere gavn, end man oprindeligt havde forestillet sig. Det ville være helt fantastisk, hvis Reboundless kunne gøre reboundeffekter til afledte gevinster!”

Fakta

Udtrykket ’reboundeffekt’ optrådte første gang i 1865. Den britiske økonom William Stanley Jevons brugte det til at beskrive, hvordan effektiviseringen af den kulfyrede energiproduktion ikke førte til en reduktion i den samlede kulproduktion, fordi energiforbruget simpelthen øgedes i takt med de faldende priser.

Typer af reboundeffekter

Direkte: når øget bæredygtighed for et produkt eller en tjenesteydelse fører til et øget forbrug af produktet eller tjenesteydelsen. Hvis du f.eks. udskifter din fossildrevne bil med en elbil, begynder du måske at køre mere i bil frem for at gå eller cykle, fordi elbilen giver dig mindre dårlig samvittighed.

Indirekte: når øget bæredygtighed for et produkt eller en tjenesteydelse fører til et øget forbrug af andre produkter eller tjenesteydelser med et højere aftryk. Det gælder f.eks., hvis du bruger de penge, du sparer ved at køre i en mere energieffektiv bil, på en flyrejse til Thailand.

Samfundsøkonomisk: en kombination af de direkte og indirekte effekter på makroøkonomisk plan.

Vil du vide mere?

Læs om projektets fokusområder og gruppen bag på Reboundless-projektets hjemmeside.

Gruppen poster desuden jævnligt nyheder om reboundeffekter og interessante cases på projektets LinkedIn-profil