Grøn transport

DTU sikrede grøn iværksætter en tryg landing

DTU-uddannede Martina Vojtkova har to kandidatgrader i rygsækken, men i sit nuværende job bruger hun et helt andet sæt færdigheder.

Fra laboratorieeksperimenter over biologiske computerværktøjer til stiftelse af en startup, der lagrer grøn energi fra elbiler og bruger strømmen som alternativ energikilde i hjemmet. DTU-kandidat og iværksætter Martina Vojtkova er hverken bange for at skifte spor eller gribe de muligheder, der byder sig i hendes karriereliv. Foto: DTU
Martina Vojtkova (nr. 2 fra venstre) havde allerede en kandidat i bioteknologi med sig fra Slovakiet, da hun kom til Danmark for at læse bioinformatik på DTU. Foto: DTU

Nemmere at stifte virksomhed i Danmark

Med Gridlinx er Martina Vojtkova kommet flyvende fra start. Det var ikke tilfældet med den første startup, hun stiftede i Slovakiet, mens hun læste sin første kandidatgrad i bioteknologi.

"I Slovakiet er der ingen finansiering eller støtte til startups eller iværksættere. Du skal finansiere din forretning af egen lomme, og når du løber tør for midler, sidder du fast ét sted," fortæller hun om sin første virksomhed, som beskæftiger sig med kosttilskud.

To og et halvt år senere i Danmark oplevede Martina Vojtkova en langt mere støttende tilgang til innovation og iværksætteri på DTU.

"Takket være DTU’s programmer og faciliteter for startups, har vi været i kontakt med adskillige folk med forretningsforståelse, der alle har givet os værdifuld feedback og bare bekræftet os i, at Gridlinx har et potentiale," fortæller Martina Vojtkova, der netop har afsluttet sin anden kandidatgrad på DTU. Denne gang i Bioinformatik.

Gridlinx startede som et studenterprojekt på innovationskurset X-tech Entrepreneurship på DTU og har i dag udviklet sig til en virksomhed, der beskæftiger tre fuldtidsansatte. Foto: DTU

Omvej til succes

Som bioteknologi-studerende i Slovakiet eksperimenterede Martina Vojtkova med genetik i et laboratorium i lange perioder, indtil hun indså, at forskning og publicering af artikler ikke var noget for hende. Det fik hende til at skifte spor og søge ind på den mere praktisk-orienterede kandidatuddannelse Bioinformatik på DTU. Her kunne hun arbejde på at løse nogle konkrete problemstillinger ved hjælp af computerværktøjer men stadig var det som om, at der manglede noget:

"Jeg supplerede mit studie i bioinformatik med flere erhvervsrettede kurser, som talte mere til mine interesser," fortæller hun.

Det 13 uger lange iværksætterkursus X-tech Entrepreneurship var det, der kickstartede Gridlinx. Det var her, at forretningsideen udviklede sig fra at være et studenterprojekt til at blive en virksomhed med CVR-nummer. I dag beskæftiger startuppen fem stiftere og har indgået et partnerskab med Elstyrken, en virksomhed der håndterer elektriske installationer.

"Jeg arbejder som direktør med ansvar for den forretningsmæssige side af Gridlinx. Jeg etablerer kontakt med potentielle investorer, laver salgsarbejde, udarbejder strategien og udvikler driften. Jeg laver ikke meget relateret til mine to kandidatgrader i bioteknologi og bioinformatik, hvilket er meget underligt," indrømmer hun og tilføjer:

"Til gengæld er jeg en del af et fantastisk team med en fantastisk idé, og jeg er taknemmelig for, at mit team gerne vil fortsætte arbejdet. Jeg føler, at jeg endelig har fundet min rette hylde”.

Gridlinx er tæt på at udvikle en funktionsdygtig prototype, som de håber at kunne teste i DTU's elektriske laboratorium til sommer.

• Gridlinx er en DTU-startup, der lagrer grøn energi fra elbiler og bruger strømmen som alternativ energikilde i hjemmet. Følg med i Gridlinx' arbejde
  • I 2023 blev 81 startups etableret af studerende og ansatte på DTU. Siden 2000 har DTU's ansatte og studerende stiftet 923 start-ups, hvoraf 64 procent stadig er i drift. I 2023 skabte de tre største virksomheder 1000 arbejdspladser.
  • Innovationskurset X-tech Entrepreneurship matcher en teknologi, et patent eller et teknologisk behov fra virksomheder med et team af 5 DTU kandidatstuderende med forskellige baggrunde, en studerende fra CBS og en business mentor. Formålet er at udvikle og validere såvel forretning som prototyper og derved danne et solidt grundlag for etableringen af fx. en startup.

Tema

Transportsektoren udleder stadig mere CO2 fra biler, lastbiler, fly og skibstransport. Hvis udviklingen skal vendes, er der brug for, at flere af de kendte løsninger og teknologier kommer i spil.

DTU er førende inden for forskning og uddannelse inden for centrale teknologier som grøn el, grønne brændstoffer, elektrificering af samfundet og udvikling af batteriteknologi.

Læs mere på temasiden om grøn transport.