Geniale bakterier og smart kemi
I laboratorier andre steder på DTU arbejder en anden gruppe forskere også på at reducere luftfartens miljøpåvirkning. Her arbejder en anden Pablo - en ph.d.-studerende med det fulde navn Pablo Doménech - sammen med forskere inden for både bioteknologi og kemi. Deres mål at udvikle en tofaset tilgang til at omdanne CO2, der opsamles fra produktionen af biogas, til jetbrændstof.
”Når brændstoffet brænder op i luften, vil det på denne måde ikke øge CO2-udledningen, fordi CO2'en allerede er blevet opfanget og omdannet til brændstof. Så det lukker bare kulstofkredsløbet,” forklarer han.
Den første fase er en fermenteringsproces, hvor omhyggeligt udvalgte, temperaturtolerante bakterier fodres med CO2 og vedvarende brint, der er dannet af f.eks. vindkraft ved hjælp af elektrolyse. Det omdanner bakterierne til acetat.
Men acetat er ikke den forbindelse, som forskerne er ude efter, så den giver de til en anden type bakterier, som kan omdanne den til en række andre forbindelser – såkaldte oxygenater – der alle indeholder ilt. Disse oxygenater er almindeligt anvendte opløsningsmidler eller alkoholer som acetone og butanol.
Den anden fase involverer kemisk katalyse (en proces, der fremmer en kemisk reaktion) som har til formål at kombinere oxygenaterne. Derved bliver der skabt længere kulbrinter med strukturer, der ligner de typer, som bliver brugt til at lave flybrændstof på grund af deres meget specifikke brændstofegenskaber.
”Men molekylerne indeholder stadig ilt, hvilket ikke er ønskeligt i brændstoffer, fordi det vil mindske energitætheden. Så I den kemiske katalyse fjerner vi ilten ved at tilføje mere vedvarende brint, som grundlæggende angriber ilten i disse molekyler og fjerner den i form af vand. Tilbage har vi så alkaner, som er lange kæder af kulbrinter, der er velegnede som flybrændstof,” siger han.
Arbejdet er meget lovende, da forskerne har været i stand til at producere alle fire typer kulbrinter (lineære og forgrenede alkaner, kulbrinteringe og aromatiske forbindelser), som er hovedingredienserne i den type jetbrændstof, luftfartsselskaber pt. bruger.
I løbet af de næste par år vil arbejdet fortsætte med fokus på at teste, hvorvidt de skabte forbindelser har den energitæthed, der er brug for i et flybrændstof, nedbringe energiforbruget i produktionsprocessen og vurdere, om processen kan opskaleres til en acceptabel pris.
I mellemtiden er Pablo Doménech begejstret for, at forskere verden over har bruger kræfter på at bekæmpe klimaforandringer fra flere forskellige vinkler.
”Vi har ikke brug for bare det ene eller det andet, men alle alternativer er velkomne, så vi kan reducere vores afhængighed af fossile brændstoffer,” understreger han.