Energi

DTU’s vindatlas får globalt gennembrud

DTU’s data- og beregningsværktøj det globale vindatlas bliver anvendt i hele verden og indgår i forstudier af lokaliteter for vindmøller og vindmølleparker.

Det globale vindatlas er de seneste år udbygget med bl.a. data om om havenes vanddybde. Senest har DTU i maj 2024 inkluderet data for de eltransmissionsnet, som vindmøller og vindmølleparker kan kobles til. Foto: Colourbox.

Cases

DTU Wind har de seneste år udfært en række forstudier af havvindmølleparker med afsæt i DTU’s globale vindatlas. læs om nogle af de seneste projekter her.

Ægypten

I 2022 blev DTU Wind engageret af Energistyrelsen til at udføre en forundersøgelse af havvindressourcer i Egypten. Undersøgelsen omfattede detaljerede beregninger af vindressourcer, der starter på det individuelle vindmølleniveau og supplerer tidligere undersøgelser i storskala. En analysemetode med flere begrænsende faktorer, bl.a. i forhold til havdybderne, der er anvendelige for henholdsvis bundfaste og flydende teknologier, blev brugt til at udvælge egnede områder til offshore vindenergi.

Mauritius

I 2023 inviterede FN's miljøprogram (UNEP) og Republikken Mauritius DTU Wind til at udføre en forundersøgelse af offshore vindenergi i Mauritius. Arbejdet omfattede en analyse af vindforholdene og geodata for offshore-områderne omkring Mauritius med henblik på en foreløbig udvælgelse af områder, der er egnede til udvikling af havvindmølleparker. En vurdering af energiudbyttet for to hypotetiske havvindmølleparker blev udført ved hjælp af WAsP-software og Global Wind Atlas-data for at kunne beregne energiomkostninger. I samme projekt udarbejdede DTU Wind anbefalinger til analyse af nettilslutninger til havvindmølleprojekter i Mauritius, baseret på en foreløbig vurdering af nettets egenskaber og analyserede krav til vindmølleparkens design og gennemførlighed.

FAKTA

Læs mere om DTU Wind’s rådgivning i forhold til den grønne omstilling i DTU’s internationale energirapport 2024. Kapitel 2 i rapporten gennemgår udviklingen af det globale vindatlas og værktøjer til vurdering af vindressourcer.

Jake Badger

Jake Badger Sektionsleder Institut for Vind og Energisystemer Telefon: 46775094 Mobil: 61396281

Brian Ohrbeck Hansen

Brian Ohrbeck Hansen Senior Udviklingsingeniør Institut for Vind og Energisystemer Mobil: 24601751