De seneste 4 år har Ulrik Bak Nielsen varetaget opgaven som rektor for Teknika (tidligere Maskinmesterskolen, København), hvor han bl.a. har stået i spidsen for den strategiske udvikling af skolens uddannelsesaktiviteter, kurser, forsknings- og udviklingsaktiviteter samt moderniseringen af skolens brand og navneskift til Teknika. Han kommer desuden med solid erfaring fra DTU og har tidligere været vicedirektør på DTU Engineering Technology samt konstitueret kontorchef på DTU Learning Lab.
Den nye direktør får ansvaret for den daglige drift i af DTU’s uddannelser og studiemiljøet på universitetet, og vil komme til at spille en central rolle i at udvikle brugen af kunstig intelligens i undervisningen. Direktøren skal samtidig hjælpe DTU med at navigere inden for de politiske rammer, der er fastlagt for universiteternes uddannelser.
Fokus på uddannelsesudvikling, trivsel og læring
”Politiske reformer, udviklingen af AI og en ny generation af studerende er nogle af de faktorer, der i disse år forandrer DTU’s uddannelseslandskab og studiemiljø,” siger dekan for uddannelser og studiemiljø, Lars D. Christoffersen.
”Det betyder, at vi skal være fremsynede og sørge for at kvalitetssikre og drive vores uddannelser med forståelse for, hvordan vi skaber de bedste rammer for de studerendes læring og trivsel gennem hele deres studietid. Den opgave kræver en erfaren og visionær leder, og jeg er meget glad for, at vi har fået Ulrik med på holdet.”
Ulrik Bak Nielsen ser frem til at vende tilbage til DTU og tage fat på opgaverne:
”Først og fremmest glæder jeg mig til at møde de dygtige og engagerede ledere og medarbejdere i afdelingen, så vi sammen kan sikre den forsatte udvikling af ingeniøruddannelserne på DTU. Behovet for dygtige ingeniører til at sikre den grønne omstilling har vel aldrig været større end nu. Derfor glæder jeg mig også meget til den løbende dialog med institutterne og til at støtte dem i deres udviklingsarbejde, så uddannelserne hele tiden er på forkant i forhold til kvalitetsudvikling, vidensgrundlag og fagligt indhold,” siger han og fortsætter:
”Og så står DTU ligesom mange andre aktører inden for videregående uddannelse overfor nye årgange af unge, som har nye og andre forventninger til, hvordan de ønsker at være studerende - og hvad uddannelserne og universitet skal gøre for at danne en god fysisk, faglig og social ramme omkring studielivet. Det bliver et helt centralt omdrejningspunkt og fokus.”