Grøn transport

Ammoniak bliver et af de vigtigste grønne skibsbrændstoffer

Den første totakts-skibsmotor til ammoniak forventes at komme på markedet i 2025. Ammoniak anses for et af de vigtigste grønne brændstoffer til CO2-neutral skibstrafik, men det har krævet både teknisk udvikling og forskning at få en skibsmotor klar.

På billedet ses en del af en stor skibsmotor i en forsøgshal.
 MAN ES 4T50ME-X forskningsmotor i København med ammoniakindsprøjtningsudstyr installeret på én cylinder. De store skibsmotorer, der kan være på størrelse med en treetagers bygning, har vist sig at give ammoniak gode betingelser for at brænde. Foto: MAN Energy Solutions

TEMA

Transportsektoren udleder stadig mere CO2 fra biler, lastbiler, fly og skibstransport. Hvis udviklingen skal vendes, er der brug for, at flere af de kendte løsninger og teknologier kommer i spil.

DTU er førende inden for forskning og uddannelse inden for centrale teknologier som grøn el, grønne brændstoffer, elektrificering af samfundet og udvikling af batteriteknologi.

Læs mere på temasiden om grøn transport.