Grøn transport
Transportsektoren udleder stadig mere CO2 fra biler, lastbiler, fly og skibstransport. Hvis udviklingen skal vendes, er der brug for, at flere af de kendte løsninger og teknologier kommer i spil.
Omstillingen til grøn transport sætter præg på Danmark med flere elbiler, el-ladestandere, særlige P-pladser, og for luftfarten er der indgået en politisk aftale om at al indenrigsluftfart skal omstilles til grøn energi senest i 2030.
El-bilerne har en positiv effekt på CO2-udledningerne, men den energieffektivitet de skaber, har danskerne vekslet til længere ture. Den seneste Transportvaneundersøgelse fra DTU viser, at danskerne kører det samme antal ture i bilerne, men at de kører længere ture. Det har ført til, at udledningen af CO2 fra bilkørsel er lige så høj som for 30 år siden.
Samlet set tegner transportsektoren sig med biler, lastbiler, fly og indenrigsskibstransport for 25 procent af de samlede CO2 udledninger i Danmark, som var på 44 mio. tons CO2 i 2022. Omstilling til bæredygtig transport er derfor central i Danmarks reduktion af CO2 udledningen med 70 pct. 2030.
Regeringens ekspertgruppe bag en rapport om en grøn skattereform har fremlagt modeller for, hvordan afgifter kan nedbringe landbrugets CO2-udledninger. Hvis en af modellerne bliver gennemført, vil transportsektoren være den største udleder af CO2. Øget forskning og udvikling inden for blandt andet elektrificering, udvikling af grønne brændstoffer, batteriteknologi og optimering af logistikken i godsbranchen og den maritime sektor spiller en central rolle i den grønne omstilling.