Fra den 1. september 2024 får studerende og medarbejdere flere muligheder, når de skal transportere sig rundt på det 106 hektar store område, der udgør DTU Lyngby Campus.
DTU bliver en del af testprojekter drevet af Region Hovedstaden om at fremme grøn, kollektiv transport ved at lette adgangen til delemobilitet i form af delecykler og delebiler. Delekøretøjerne er tilgængelige på udvalgte stationer, ved busstoppesteder og andre trafikale knudepunkter i forstadskommunerne, heriblandt Rudersdal.
På DTU Lyngby Campus kan du allerede nu leje delebiler, men snart vil der flere steder også være delecykler, som du f.eks. kan tage til Lyngby station.
”På DTU har vi fokus på, at flere skal bevæge sig på cykel til, fra og internt på campus, og det vil vi gerne samarbejde med blandt andre Region Hovedstaden om,” siger Allan Aagaard Murphy, der er driftschef i DTU’s Campus Service.
Forskere på DTU Compute er med til at evaluere projekterne og indsamle viden om brugen af cyklerne. DTU's Campus Service får adgang til data fra projekterne og kan bruge indsigterne i campusudviklingen.
Attraktivt alternativ til bilen
Ifølge Region Hovedstaden kan den kollektive transport styrkes ved at tænke cyklen ind som en central brik i forhold til at sikre en sammenhængende rejse fra station eller busstoppested til arbejdsplads eller studie. Dette kendes som udfordringen 'first og last mile', der er en væsentlig faktor for at få flere pendlere til at erstatte bilen med den kollektive trafik.
”I øjeblikket er en letbane ved at blive anlagt og vi har også flere buslinjer, der stopper på campus. Ved at hjælpe pendlerne med at komme det sidste stykke hen til campus med delecykler, håber vi, at flere studerende og ansatte bliver motiverede til at lade bilen stå,” uddyber Allan Aagaard Murphy.
Delecykler med og uden el
Det vil være delecykel-udbyderne, der står for den daglige drift af cyklerne og for den direkte kontakt med brugerne. Dotts delecykler er med el, mens Donkey Republics er uden el.
Tidligere transportundersøgelser på DTU viser, at to ud af tre cyklister på DTU er studerende. Derfor har man valgt at placere størstedelen af cyklerne ved de store undervisningsbygninger.
Testen af delecykler på DTU Lyngby Campus løber over minimum halvandet år.