Forskning og innovation

Danmark hjemtager EU-støtte for 1 mia. euro til forskning og innovation

Danske universiteter, virksomheder og institutioner har succes med at hjemtage forsknings- og innovationsmidler fra EU, men bliver modregnet for hele beløbet i den nationale støtte.

DTU har siden 2022 ansøgt om EU-støtte til 314 projekter. Halvdelen af de bevilgede midler er gået til projekter inden for globale udfordringer med klima og energiforsyning som f.eks. i projektet TURBO, der forsker i en mere bæredygtig fabrikation af vindmøllevinger. Foto: Siemens Gamesa Renewable Energy A/S.

Fakta

DTU har siden 2022 hjemtaget 207 millioner euro i støtte fra EU’s forsknings- og innovationsprogram Horizon Europe, svarende til 19 pct. af de i alt 1.083 mio. euro, som er hjemtaget til danske projekter, det fremgår af EU Kommissionens database.

DTU’s ansøgninger om støttemidler er fordelt på i alt 314 projekter. Knap halvdelen af EU-midlerne er gået til DTU-projekter med fokus på globale udfordringer med klima og energiforsyning. Herefter hjemtager projekter på højeste videnskabelige niveau, excellent forskning, yderligere lidt over en tredjedel af EU-forskningsmidlerne, efterfulgt af forskning inden for innovation og andre områder.

EU´s Horizon Europe program har siden 2022 bidraget med i alt 36 mia. euro til forsknings- og innovationsprojekter i EU-landene. I alt deltager 24.592 unikke organisationer i programmet, som har fordelt støtte til 13.815 projekter.