Kunstig intelligens (AI) som ChatGPT eller Copilot bliver i stigende grad anvendt i undervisningen på DTU. Et af de institutter, der har erfaring på området, er DTU Compute, hvor professor Rasmus R. Paulsen i 2022 indførte AI i undervisningen på kurset Image Analysis og tillod teknologien som hjælpemiddel ved eksamen.
”Udfordringen ved at bruge AI til eksamen er, at vi er nødt til at ændre prøven, så den stadig tester de studerendes faglige standpunkt. Det nytter ikke noget, at de bare kan proppe alle eksamensspørgsmål ind i AI og få et tilfredsstillende svar. Derfor afprøver vi alle opgavesæt før eksamen og ændrer på formuleringer, så spørgsmålene ikke kan besvares med AI alene,” siger Rasmus R. Paulsen.
DTU besluttede i 2023 at åbne for digitale værktøjer og AI som f.eks. ChatGPT i undervisningen og på længere sigt også til eksaminer. AI anvendes i dag på flere kurser og i forskningen på DTU og i løbet af 2024 kan de nye teknologier bredes ud og anvendes mere systematisk. Beslutningen er et led i DTU’s mission om at udvikle og nyttiggøre naturvidenskab og teknisk videnskab til gavn for samfundet og at levere de bedste ingeniøruddannelser i Europa.
AI er en del af ingeniørfaget
På Image Analysis-kurset underviser Rasmus R. Paulsen studerende i at anvende AI-værktøjer. En opgave på kurset kan f.eks. være at bruge ChatGPT til at finde et svar og evaluere om det er korrekt eller tilfredsstillende. Det kan f.eks. være praktiske øvelser i at lave en generativ model, der er en form for matematisk model, som kan bruges generelt til f.eks. at finde katte på billeder.
”Jeg betragter ingeniørfaget som en faggruppe, der laver værktøjer og bruger værktøjer. Hvis jeg programmerer, så bruger jeg også et værktøj som Copilot, der er en AI chat-teknologi, når jeg skriver min kode. Den kommer med forslag som er korrekte halvdelen af tiden, og min opgave er at kunne vurdere kvaliteten af svarene,” siger Rasmus R. Paulsen.
Opgaverne til eksamen udfordrer på samme måde de studerende i at forholde sig kritisk til oplysninger. Det sker f.eks. i øvelser, hvor de studerende skal kunne lave en principal komponentanalyse af et billede og beskrive, hvor meget variation der er i et stort datasæt. I den type øvelser har underviserne ændret læringsmålene, så AI-værktøjerne er en integreret del af den faglighed, de studerende skal have. Et spørgsmål i undervisningen kan f.eks. lyde: ”Brug ChatGPT til at løse et problem, eller brug AI til at finde mulige løsninger.”
”I stedet for at opfatte AI som et værktøj, vi helst ikke vil have de studerende bruger, fordi det er snyd, så beder vi de studerende bruge det og kritisk evaluere resultatet, så de sikrer, at svarene er korrekte. Vi ønsker at undervisningen skal simulere den virkelighed de studerende kommer ud til i virksomhederne, hvor AI allerede i dag er vidt udbredt blandt ingeniører,” siger Rasmus R. Paulsen.
AI og online-værktøjer i undervisning
I store dele af undervisningen er det stadig ikke tilladt at bruge AI, fordi de studerende skal lære grundlæggende faglige færdigheder som f.eks. matematik, og demonstrere deres faglighed ved eksamen. I andre kurser på højere niveau fungerer det derimod fint med AI, fordi kurserne bygger videre på grundkurser, og fordi der her er fokus på deres analytiske overblik og at de skal kunne argumentere for, hvorfor et bestemt værktøj er det bedste til at udføre en proces.
Rasmus R. Paulsen peger på, at AI også fører til ændringer i undervisningen, hvor han i dag også bruger online spørgeværktøjer.
DTU forventer, at udrulningen af AI som hjælpemiddel vil være en realitet i alle relevante kurser og eksaminer inden udgangen af 2024.