BÆREDYGTIGT CAMPUS

Køkkenchef vandt stor energibesparelse: ”Det var smertefrit”

Fem af DTU’s kantiner har med nogle få, små justeringer reduceret deres energiforbrug betragteligt.

DTU’s campuskantiner har arbejdet med at reducere deres energiforbrug mest muligt gennem en mere energivenlig adfærd.
Køkkenchef Annemette Bock glæder sig over, at kantinen i 202, der drives af kantine- og servicekoncernen Compass Group, havde held med at finde yderligere energibesparelser, selvom køkkenmedarbejderne i forvejen havde fokus på energiforbruget. Foto: DTU
Nudging fanger frås i storkøkkenet
Firmaet Ken Storkøkken fanger frås i storkøkkenet med nudging i form af adfærdsregulerende klistermærker, der bliver sat på køkkenmaskinerne.

Tænde- og slukketider

Typisk kan en kantine spare 8-12 % af strømforbruget ved, at Ken Storkøkken tager et kig på køkkenpersonalets daglige vaner.

”Der er en tendens til, at man bare tænder for alt, når man møder ind om morgenen,” fortæller Martin Armand Nielsen, der rådgiver kantiner i energioptimering med konceptet ”Fang Fråserne”.

I kantinen i bygning 202 skal køkkenmedarbejderne vente med at tænde for opvaskemaskinen og i stedet samle til bunke og sortere opvasken, inden de kører en vask. Det samme gælder for flere af køkkenmaskinerne, som først skal tændes, når medarbejderne bruger dem.

Desuden skal de være opmærksomme på at lukke ovnene, så varmen ikke slipper ud. Der er 60-80 % at spare hver gang, hvis en ovn ikke skal bruge energi på at genopvarme.

”Hvis nu jeg fortæller dig, at Coca-Cola har undersøgt, at den ideelle temperatur for sodavand faktisk er 8 grader, hvad siger du så?” spørger Martin Armand Nielsen.

”Det var da en lunken cola”, konstaterer køkkenchefen. Ikke desto mindre skruer hun op for temperaturen i køle-og fryserum, så de ikke står koldere end nødvendigt. Der er 5 % besparelse at hente for hver grad, man skruer op.

Verdens bedste sladrehank

Ken Storkøkken måler energiforbruget i køkkenet ved hjælp af en måleteknologi, som kan kortlægge og analysere forbruget på den enkelte køkkenmaskine. Helt ned til hvor ofte og hvor meget en given ovn åbnes og lukkes.

”Jeg skal være bundærlig at sige, at da du kom alene, så var det første, jeg tænkte: 'Det kan godt blive lidt tungt det her',” siger Martin Armand Nielsen om kickoff-mødet, hvor Annemette Bock troppede op som den eneste grundet travlhed i køkkenet.

Energikonsulentens erfaring er, at forløbet virker bedst, når hele køkkenet får vist målingerne, fordi så får alle ejerskab over projektet.

”Ikke desto mindre har I sparet 17 % på jeres energiforbrug i måleperioden,” afslører Martin Armand Nielsen, mens han viser grafer og søjlediagrammer på computeren. De blå felter uden for den røde linje illustrerer angiveligt alt det, som køkkenet har sparet. Helt præcist løber det op i en årlig besparelse på 40.000 kr. og 3 tons mindre CO2-udslip om året.

Køkkenerne viser vejen

Det er ikke kun kantinen i bygning 202, der har vundet en stor energibesparelse. Fire af DTU’s andre campuskantiner har også arbejdet med at reducere deres energiforbrug mest muligt gennem en mere energivenlig adfærd. Samlet set sparede køkkenerne 13 % i gennemsnit, hvilket svarer til 8490 kg mindre CO2-udslip om året, og fortsætter kantinerne med at arbejde energivenligt, kan de spare minimum 137.500 kr. om året.

”Jeg synes, at det er enormt inspirerende, og jeg tænker, at det kan overføres til andre områder, hvor man, hvis man ændrer adfærd, virkelig kan opnå resultater, uden at det skaber benspænd i hverdagen,” konkluderer Lene Kuszon, der er projektleder i DTU Campus Service.

Hun tilbyder de ansatte på DTU’s institutter workshops i energiadfærd i tråd med DTU’s mål om at spare mellem 10-15 % af universitetets samlede energiforbrug.

”Vi har vist, at det kan lade sig gøre i køkkenerne, og nu skal vi have resten af DTU med,” siger Lene Kuszon om projektet.

”Det har været smertefrit”

Tilbage på bænken i kantinen ånder Annemette Bock lettet op og blinker med det ene øje, da hun hører resultatet.

”Det har været smertefrit. Det overblik, vi fik omkring strømforbruget på de enkelte maskiner i vores køkken, gjorde os i stand til at arbejde med vores tænde- og slukketider,” siger Annemette Bock stolt og roser køkkenmedarbejderne for deres opbakning til projektet.

Annemette Bock får overrakt et diplom af Martin Armand Nielsen, som gratulerer hende. Hun stiller op til et billede, men ikke før hun får vendt sit sorte, knælange forklæde om, så hun kan posere med den rene side af forklædet foran kameraet.

Lene Kuszon

Lene Kuszon Projektleder Campus Service Mobil: 93511227