Rumforskning

Nye data om stråling giver mulighed for missioner til Jupiters måne Europa

Forskere på NASA's Juno-mission har brugt billeder fra stjernekameraer til at kortlægge stråling ved Jupiters måne Europa og fundet overraskende lav stråling på den side, som vender væk fra månens bevægelsesretning.

Visualisering af Juno-rumfartøjet, som efter en rejse på fem år i 2016 ankom til Jupiter for at studere den gigantiske planet. Illustration: NASA Jet Propulsion Laboratory, JPL.
 Visualisering af Juno-rumfartøjet, som efter en rejse på fem år i 2016 ankom til Jupiter for at studere den gigantiske planet og dens atmosfære. Illustration: NASA Jet Propulsion Laboratory, JPL.

Fakta

Jet Propulsion Laboratory (JPL), en afdeling af NASA i Pasadena, Californien, administrerer Juno-missionen, som er en del af NASA's New Frontiers Program. Astrofysiker Scott Bolton fra Southwest Research Institute i San Antonio har det overordnede videnskabelige ansvar for missionen. Selve Juno-rumfartøjet er bygget og drives af Lockheed Martin Space i Denver, mens flere af instrumenterne er bygget af universiteter rundt om i verden - bl.a. på Danmarks Tekniske Universitet.

Læs mere om Juno på NASA's hjemmeside.