Foto: Vejle Kommune

Studerende møder innovative virksomheder i Trekantområdet

Matchmaking i Vejle skal være med til at bringe DTU-studerende og -kandidater ud i hele landet.

Torsdag morgen den 26. august rullede en bus med 33 danske og internationale studerende fra DTU i Lyngby mod Vejle. Her lagde innovationsparken Dandy Business Park lokaler til et såkaldt MatchUp-arrangement mellem de DTU-studerende og LEGO, Rambøll og Siemens Gamesa, der alle har kontor og forankring i lokalområdet. Samtidig fik de studerende mulighed for at stifte nærmere bekendtskab med innovationsparken, der huser startup-virksomheder inden for kunstig intelligens (AI), fødevarer og greentech.

Formålet med turen var at give DTU-studerende mulighed for f.eks. at skrive speciale eller få en praktikplads i en af virksomhederne - og dermed få foden inden for på jobmarkedet eller i innovative miljøer. Initiativet, som skal være med til at bringe DTU-studerende og -kandidater ud i hele landet, er blevet aktuelt efter et bredt politisk forlig inden sommer besluttede, at universiteterne skal flytte op til 10 pct. af deres uddannelser ud fra de fire største byer i Danmark.

”DTU’s ambition er at gøre nytte og understøtte vækst i hele Danmark. Derfor glæder det mig, at vi kan stable et sådant arrangement på benene. Jeg ser det som et første skridt til meget mere samarbejde i Trekantområdet, ligesom DTU overvejer, hvordan lignende initiativer kan ske andre steder i landet,” siger Carsten Orth Gaarn-Larsen, der er koncerndirektør på DTU.

”Det glæder mig også, at især mange internationale studerende tog imod tilbuddet om at tage til Vejle. DTU lægger vægt på at fastholde de internationale studerende i Danmark. Her er tilknytningen til arbejdsmarkedet særdeles vigtig.”

Høj efterspørgsel på ingeniører

Bag turen til Vejle står DTU, Vejle Kommune og innovationsparken Dandy Business Park. I Vejle Kommune er borgmester Jens Ejner Christensen glad for initiativet. Han oplever en høj efterspørgsel på ingeniører i mange af Trekantområdets produktionsvirksomheder og har derfor en særlig interesse i at samarbejde med DTU om at øge eksponeringen af virksomhedernes muligheder for DTU’s studerende.

”Vi har en tæt dialog om, hvordan samarbejdet mellem virksomheder i Vejle samt DTU-studerende og -forskere kan ske i gode rammer - herunder hvordan vi kan finde boliger til de studerende. Dagens MatchUp-arrangement er en rigtig god måde for alle parter til at lære hinanden at kende, og se om der er basis for et samarbejde. Vejle Kommune vil gerne støtte op om sådanne arrangementer på enhver måde,” siger Jens Ejner Christensen.

I dialog med virksomheder

Tilbage i bussen er der bred enighed om, at turen til Vejle har gjort det nemmere for de DTU-studerende at møde spændende virksomheder. Fides Hensel fra Tyskland fortæller:

”Jeg tog med på turen, fordi det giver mig en unik mulighed for at få en dialog med de virksomheder, der er relevante for mine studier, da det ellers kan være svært at komme i kontakt med dem. Jeg håber, at det kan føre til et studiejob eller en praktikplads til næste semester.”

Jacob Rolff-Petersen og Christoffer Hansen, har også taget godt imod initiativet:

”Det er en glimrende mulighed for at tale med virksomheder i andre dele af Danmark, og potentielt indgå et partnerskab og skrive en afhandling. Turen gør det lettere for os at få kontakt med relevante partnere.”

Foto: Vejle Kommune

DTU i hele landet

Foruden initiativet i Vejle samarbejder DTU med Roskilde Universitet, Guldborgsund Kommune, Lolland Kommune og det lokale erhvervsliv på Lolland-Falster om at skabe nye muligheder for undervisning, forskning og erhverv under etableringen af Femern Bælt-forbindelsen. Her skal studerende og forskere tilbydes bolig- og studieophold i kortere eller længere perioder, f.eks. i forbindelse med kandidatprojekter, ph.d.-forløb eller kurser og sommerskoler.

Også i Skive-området er der planer om etablere uddannelseskollegier, hvor studerende får både uddannelse og erhvervserfaring. Samtidig er DTU engageret i Kalundborg-området med samarbejde mellem virksomheder, forskere og studerende inden for biotek-området.