Rektor Anders Bjarklev

Rektor til DTU's forskere: Forskningsfriheden står ikke til forhandling

Når et bredt flertal i Folketinget erklærer, at universiteterne skal skærpe opsynet med vores forskeres videnskabelige praksis, rokker de ved en fundamental, demokratisk grundsten: Forskningsfriheden. Men den står ikke til forhandling. Jeg vil personligt kæmpe for den.

Jeg er sikker på, at I også har fulgt med i de forgangne ugers debat om det, der af politikerne bliver beskrevet som aktivistisk forskning.

Den løftede politiske pegefinger insinuerer, at der blandt forskere er et problem med politisk bias, som er så omfangsrigt, at det kræver politisk indblanding at løse det. Det er der ikke grundlag for at påstå. Tværtimod sår vedtagelsen tvivl om forskningsfriheden på et ganske usagligt grundlag.

Jeg har allerede sagt det i utallige interviews, og jeg vil gerne gentage det her; jeg har tillid til forskerne og forskningen. At forskere skulle ’forklæde politik som videnskab’ er slet ikke noget, jeg kan genkende på DTU.

Jeg er derfor oprigtigt bekymret for vedtagelsens konsekvenser, hvis det betyder, at I vil afholde jer fra at deltage i debatten, for at undgå at blive trukket gennem den store kritik-mølle eller udskamning fra Folketingets talerstol, blot fordi I forklarer resultaterne af jeres forskning eller forsker emner, som nogle politikere ikke synes, der skal forskes i. Det vil vi som samfund kun blive fattigere af.

Min oplevelse er, at debatten har skabt mistillid mellem politikere og forskere, og værre endnu at den også har givet anledning til, at befolkningen får mistillid til forskerne og forskningen. Det er skidt for forskningen, men endnu værre for et vidensbaseret samfund.

Som universitet og forskere skal vi naturligvis altid være åbne for kritik. Det er en del af forskningens væsen. Men vi må holde fast ved, at den videnskabelige praksis, vi hver dag efterlever, er funderet i en høj faglig integritet og akademisk selvregulering, hvor der både er plads til fejl og uenigheder, men hvor der hver dag skabes nye indsigter og erkendelser.

I min egenskab af rektor og formand for Danske Universiteter vil jeg fortsætte med at bruge min stemme og min position til at sikre en intakt forskningsfrihed og et sundere debatklima, hvor uvelkomne forskningsresultater ikke fører til hetz mod forskerne bag.

Sidder én af jer derude med tanker eller idéer til det videre arbejde med dette, så er I meget velkomne til at kontakte mig.