Ny professor på DTU vil skabe helbredende hjerneaktivitet

Som led i en langsigtet satsning på sundhedsteknologi og life science opruster DTU nu med Axel Thielscher som professor i Neurofysik and Neuroimaging.

Axel Thielscher er leder af en internationalt førende forskningsgruppe, der fokuserer på neurofysik og neuroimaging af ikke-invasiv transkraniel hjernestimulering. Hans vision er at fremme transkraniel hjernestimulering som et middel til nøjagtigt at modulere og forme hjerneaktivitet og omdanne den til en effektiv medicinsk behandling. For at nå dette mål udvikler han og hans gruppe beregningsmetoder, der tillader ny indsigt i virkningsmekanismerne, hvormed transkraniel hjernestimulering interagerer med hjerneaktivitet, hvilket åbner nye muligheder for at personalisere behandlingen og øge dens kliniske effektivitet.

Styrker den strategiske forbindelse

Professoratet er placeret på DTU Health Tech i sektionen magnetisk resonans, men Axel Thielscher fortsætter på deltid som seniorforsker ved Danish Research Centre for Magnetic Resonance (DRCMR) ved Hvidovre Hospital i Region Hovedstaden. DTU Sundhedsteknologi og DRCMR er begejstrede over udsigterne til denne fælles position til yderligere at styrke den strategiske forbindelse mellem begge institutioner.

"Vi forudser, at det vil åbne nye synergier, der vil lette udviklingen af nye individuelle behandlinger af hjernesygdomme, centreret omkring avancerede metoder til transkraniel hjernestimulering og neuroimaging," siger Thomas Andresen, direktør for DTU Sundhedsteknologi.

Sundhedsteknologi og life science har stort potentiale

"En forudsætning for at styrke dansk life science og fast¬holde Danmark i den absolutte elite er en solid forskningsindsats og uddannelse af højt kvalificeret arbejdskraft. Det vil et fuldt professorat for Axel Thielscher helt givet bidrage til"
Rasmus Larsen

I dag udgør life science ca. 22 % af dansk eksport, og Danmark er førende inden for forskning og udvikling på sundhedsområdet.

For DTU er de en vigtig strategisk satsning. Axel Thielscher er knyttet til Hvidovre Hospital, og det er ligeledes en del af DTU´s strategi af skabe tættere samarbejde med de kliniske miljøer og sundhedsvæsenet.

”En forudsætning for at styrke dansk life science og fast­holde Danmark i den absolutte elite er en solid forskningsindsats og uddannelse af højt kvalificeret arbejdskraft. Det vil et fuld professorat for Axel Thielscher helt givet bidrage til,” siger prorektor på DTU Rasmus Larsen.

Bringer forskning og sundhedsvæsen tættere sammen

Regeringen har fremført en række punkter for at skabe bedre rammen for forskningen på Life Science området. Blandt andet bedre muligheder for sundhedspersonale til at forske og understøttelse af delestillinger.

”Det er præcis, hvad vi gør her for at skabe et tættere samarbejde. I et styrket samarbejde vil vidensinstitutioner, industri og sundhedsvæsenet i fællesskab kunne udvikle nye, innovative sundhedsløsninger,” siger Rasmus Larsen.