Studerende på kandidatuddannelsen Teknologisk Entreprenørskab. Foto: WeLovePeople

Kandidater i entreprenørskab skaber startups på stribe

Sundhedsteknologi Fødevareproduktion
Kandidatuddannelsen Teknologisk Entreprenørskab fokuserer på faglig diversitet og inklusion. Det har ført til 14 startups på et år.

På kandidatuddannelsen Teknologisk Entreprenørskab bliver de studerende uddannet til at være iværksættere, der etablerer startups. Det gør de så godt, at der på uddannelsens første år er udviklet 14 vidt forskellige startups. Blandt virksomhederne er Uvisa, der fokuserer på kvinders sundhed, Tempty, der vil sende et innovativt kødalternativ på markedet og CEUS, der udvikler et produkt, der skal hjælpe med at opdage tarmkræft på et tidligt tidspunkt.

Succesen bag uddannelsen bygger i høj grad på faglig diversitet og inklusion. Som den første kandidatuddannelse på DTU, optager man nemlig studerende med vidt forskellige baggrunde. Det betyder, at der ikke kun er ingeniører, men også studerende med baggrund inden for bl.a. økonomi, humaniora, design og arkitektur. Ydermere kommer de studerende fra forskellige lande som USA, Tyskland, Ungarn, Kroatien og Hongkong. Det giver gode muligheder for at sætte et alsidigt hold i den tidlige og kreative opstartsfase.

”En af kerneværdierne i uddannelsen er diversitet. Vi er den eneste uddannelse på DTU, der tager studerende ind, som ikke har en teknisk baggrund. Det gør vi, fordi al forskning viser, at hvis man etablerer en startup, har man større chance for at lykkes, hvis man sætter et hold med forskellige kompetencer i stedet for fire programmører,” siger Thor Rigtrup Larsen, der er Programme Manager på Teknologisk Entreprenørskab.

Gode til at skabe netværk

Uddannelsen bygger bro mellem marked og teknologi ved at kombinere rigtige startup-idéer og -teknologier med kurser i entreprenørskab, etik, personlig udvikling og bæredygtighed. De tværfaglige hold bliver vejledt af iværksættere, startup-coaches og undervisere med ekspertise og erfaring inden for entreprenørskab.

Til daglig holder de studerende til i innovationsmiljøet på DTU Skylab, hvor de følger kurser sammen med studerende fra andre retninger. Her får de hurtigt adgang til udviklingsforløb, events og netværk. Det har ført til, at flere af dem deltager i hardtech-konkurrencen Danish Tech Challenge, hvor 20 virksomheder dyster om en halv mio. kr., eller kommer hjem med priser fra iværksætterkonkurrencen Venture Cup, hvor landets bedste universitets-startups dyster mod hinanden. Andre modtager fondsmidler.

”Da uddannelsen begyndte sidste år var vi bekymrede for, om de studerende fra Teknologisk Entreprenørskab ville isolere sig eller blive integreret på tværs af fagmiljøerne på DTU. I dag kan vi se, at de etablerer startup-virksomheder sammen med studerende fra andre fagområder. Det er vi rigtig glade for,” siger Jes Broeng. Han er direktør på DTU Entrepreneurship og overordnet projektleder i iværksætterprojektet Open Entrepreneurship, hvor erfarne entreprenører bliver matchet med forskere fra landets universiteter for at skabe nye virksomheder.

Vi kan selv fostre teams på DTU

De blandede startup-teams betyder ifølge Jes Broeng, at entreprenørskabet smitter af på resten af universitetet. Det passer godt ind i den bevægelse, han ser, hvor universitet går fra at tilbyde en klassisk ingeniøruddannelse til at imødekomme en efterspørgsel på ingeniører, der kombinerer en kommerciel viden med teknisk forståelse:

”I dag står DTU stærkt på entreprenørscenen. Det kan være med til at tiltrække endnu bedre mentorer og investorer og modne hele det innovative miljø på DTU.”

”I forvejen har vi et veludbygget økosystem, der bl.a. tæller Open Entrepreneurship, der knytter tætte bånd mellem iværksættere og universitet – innovationshubben DTU Skylab – PreSeed Ventures, der investerer i tech-startups – et vækst- og udviklingsmiljø på DTU Science Park samt GreenUp, der er et udviklingsprogram for klima-startups. Det betyder, at innovationsmiljøet på DTU begynder at være så stærkt, finmasket og dynamisk, at vi nu kan fostre vores egne startup-virksomheder.”

Startups fra kandidatuddannelsen

Startups fra kandidatuddannelsen 2020