Universitetets innovationsindsats er øget de senere år. Nu gør vi det lettere af finde den rette hjælp til kommercialisering, så innovationen kan komme op i et endnu højere gear.
For et årti siden kunne man tælle spinouts fra DTU på én hånd – nu taler vi om et sted mellem 50 og 100 om året; men der er stadig lang vej til mætningspunktet. Vi har med den fysiske udvidelse af DTU Skylab skabt grundlaget for, at også andre end de studerende kan finde plads i det innovative miljø. Og jeg håber ikke mindst, at mange af vores ph.d.-studerende vil benytte muligheden for at udvikle deres idéer til nye virksomheder.
Danmark har i den grad brug for nye virksomheder, ikke mindst på de områder, vi beskæftiger os med på DTU. Lige nu er bæredygtighed højt på dagsordenen, men også inden for f.eks. miljøteknologi, affaldshåndtering, genbrug, sundhed, nye former for mad og selvfølgelig transport, veje og huse kan vi bidrage med nytænkning og kreative løsninger, der kan kommercialiseres.
DTU har igennem de senere år skabt en solid infrastruktur omkring innovation. Det administrative supportsystem er vokset i flere retninger, og det har været med til at styrke området. Men det har også medført, at man både som ekstern og intern bruger har haft svært ved at gennemskue, hvilken indgang, der var den rette, når man søgte støtte på vejen fra idé til virksomhed. Nu gør vi rollerne mere klare og håber dermed at få et bedre system, som kan sætte innovationen op i næste gear.
Vi samler de understøttende aktiviteter ét sted, nemlig i DTU Skylab, mens IPR-håndtering og -forhandling bliver en del af Jura & Kontrakter i Afdeling for Forskning, Rådgivning og Innovation.
I DTU Skylab oprettes der et team af innovationspartnere, som i lighed med HR-partnerne får direkte kontakt til et antal institutter. Innovationsstøttefunktioner som mentoring, startup-support og enable-programmerne, der er blevet varetaget i DTU Tech Transfer, vil nu også blive organiseret i DTU Skylab.
Et Tech Trans-team skal koncentrere sig om den forhandlingsmæssige og patentadministrative side af sagen. Jura og Kontrakter skifter navn til Jura og Tech Transfer, og den nye enhed skal blandt andet udvikle standard-IP-modeller til både eksisterende virksomheder og startups. Det vil forøge transparensen og forenkle og forkorte arbejdsgangen for de fleste, samtidig med, at det vil give mere tid til de specielle sager.