Foto: Kasper Witte Larsen

Studiestarten bragte fornyet energi til campus

2.367 nye studerende fyldte fredag den 20. august DTU’s campusser med latter og leg. Efter et år med corona fandt mange det forløsende at kunne starte det nye studieår under næsten normale omstændigheder.

Tidligt fredag morgen stod grupper af vektorer og KABS’er klar i lyseblå t-shirts ved DTU’s busstoppesteder på Lyngby- og Ballerup campus. De kunne byde 1.395 nye civilbachelorstuderende og 972 nye diplomingeniørstuderende velkomne. Og glæden over at kunne gøre det næsten uden restriktioner var stor.

”Det er så forløsende. Jeg var selv vektor, da corona startede, og sidste år var både de nye studerende og os planlæggere påvirkede af det. Så alle er bare glade for at være her i dag,” forklarede Jakob Højgaard, der i år er en del af KABS-holdet. sammen med resten af studenterforeningen PF har han planlagt størstedelen af studiestarten online.

Jakob Højgaard (th.) har som medlem af PF planlagt studiestart siden februar. Foto: Kasper Witte Hansen.

Tid til at tage det lange lys på

Også dagens talere, rektor Anders Bjarklev, dekan Lars D. Christoffersen og formand for Polyteknisk Forening Andreas Baltzer Skov, glædede sig over den fornyede energi, studiestarten bragte med sig. Rektor lagde i sin tale til de nye studerende vægt på, at det nu er tid til at se fremad og tænke langsigtet.

”Det handler ikke kun om at løse kriser her og nu. Det handler om det lange, seje træk. At vi har det lange lys på. Det er der brug for ikke blot på grund af pandemien, men især fordi vi står over for klimaforandringer, og at vi som menneskehed er nødt til at gøre noget for at imødegå de problemer, der er,” sagde han.

Foto: Kasper Witte Hansen

Rektor fik livetransmitteret sin tale fra DTU's bibliotek i Lyngby. Foto: Kasper Witte Hansen.

Grundet forsamlingsloftet på 500 blev talerne ligesom sidste år transmitteret live fra DTU’s biblioteker i Lyngby og Ballerup. I mens sad de studerende samlet i mindre grupper på campus, og lyttede til velkomsten.

”Tillykke med I er kommet ind på DTU. I har hørt om, at det er spændende. Det er det. I har hørt om, at det er hårdt. Det er det også ind i mellem. I har også hørt, at det skal være sjovt, og det skal I selv være med til at gøre det. I er allesammen kommet gennem nåleøjet, så jeg ved, I kan,” sagde dekan Lars D. Christoffersen.

Studerende fra nær og fjern

Ud over talerne bød dagen på en lang række aktiviteter, der talte alt fra speeddating til fællesdans og stjerneløb. Hos de mange deltagere var forventninger til den kommende tid på DTU høje.

”Jeg glæder mig virkelig til at lære noget nyt inden for bio tech og life science. På det sociale plan, glæder jeg mig til at møde en masse nye mennesker, som kan lide noget af det samme som mig,” sagde Kristina Khobjadam, der starter som bachelorstuderende på studieretningen Lifescience.

Foto: Kasper Witte Hansen

De nye studerende blev rystet sammen under speeddating. Foto: Kasper Witte Hansen.

Studiestarten blev fejret med dans overalt på campus. Foto: Kasper Witte Hansen.

En anden af de nye studerende, Hassin Aslem, flyttede for blot en uge siden hele vejen fra Pakistan til København for at studere General Engeneering på DTU i Lyngby.

”Det hele er nyt. Men jeg synes virkelig godt om universitetet og kurserne. Og så har jeg hørt, at den danske undervisningsstil er meget andersledes i sammenligning med andre internationale universiteter, så jeg ville opleve det selv. Derfor kom jeg til DTU,” forklarede han.

De mange nye studerende med forskellige baggrunde fik af PF-formand Andreas Baltzer Skov et par gode råd til den kommende studietid med på vejen.

”Husk at turde kaste dig ud i et udfordrende projekt, hvor du udfordrer dig selv fagligt. Husk at udfordre dig selv som menneske, og prøv at dan bro med nogen, som du måske ikke kender på forhånd. Husk ikke at være ligeglad, men tag ansvar for dig selv og din uddannelse. Og sidst men absolut ikke mindst, husk at udnyt de muligheder, der er foran dig lige nu, mens du har chancen.”

Forude venter RUS-ture og introforløb, inden de fleste nye studerende har deres første undervisningsdag i slutningen af august.