Foto TUM Fotostelle

EuroTech-alliancen fejrer 10 års jubilæum

I år er det 10 år siden, en række europæiske polytekniske universiteter gik sammen i alliancen EuroTech. Prorektor Rasmus Larsen fortæller om alliancen og sine egne erfaringer med den.

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) tog sammen med Technisches Universität München (TUM) initiativ til alliancen, som i dag desuden omfatter École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL), Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), École Polytechnique i Paris (L’X) og Israel Institute of Technology (Technion).

De seks er alle universiteter i den polytekniske tradition, der begyndte med École Polytechnique i Paris i 1794. DTU er simpelthen grundlagt på den inspiration, fysikeren H.C. Ørsted tog med hjem fra Paris efter at have besøgt og præsenteret sin opdagelse af elektromagnetismen på École Polytechnique.

Den polytekniske tradition består af en vision om på naturvidenskabeligt og teknisk-videnskabeligt grundlag at være til gavn for samfundet. Derfor er alle seks universiteter motorer for en succesfuld udvikling af erhvervslivet i deres respektive lande.

"Mødet på tværs af Eurotech-universiteterne er en stor inspiration for den fælles ambition om at udvide grænserne for vores viden, at sætte en agenda for fremtidens ingeniøruddannelse og at skabe de bedste rammer for bæredygtig vækst og velstand i vore lande."
Rasmus Larsen

De seks universiteter er drevet af den samme stræben efter det ypperste og optræder naturligt i toppen af de forskellige universitetsranglister. For eksempel på World University Research Ranking, der sammenvejer forsknings-impact med internationalt, industri- og tværvidenskabeligt samarbejde. Her er DTU, Tu\e og EPFL i top-5 blandt alle verdens universiteter.

EuroTech-alliancens værdi for forskerne

I alliancen ønsker vi at skabe de bedste muligheder for universiteternes forskere ved at danne nye samarbejder, ved at skabe adgang til forskningsinfrastruktur i hele alliancen og ved at positionere os bedst muligt for at tage del i de europæiske forskningsprogrammer.

Og det er lykkedes rigtig godt for Eurotech. I det syv-årige europæiske forskningsrammeprogram Horizon 2020, der løb fra 2014-2020, har Eurotech-universiteterne hjemtaget mere end 1 mia. euro i forskningsmidler. DTU alene har hjemtaget 2 mia. kr.

Jeg har selv som forsker taget del i dette arbejde. Jeg er professor i billedanalyse og organiserede på alliances vegne en serie workshops mellem forskere fra Eurotech-universiteterne inden for medicinsk billeddannelse. Jeg oplevede en umiddelbar tillid mellem deltagerne og følte mig straks på bølgelængde med de andre. Og på de to dage, vi tilbragte henholdsvis på alliancens kontor i Bruxelles og hos TUM i München, havde vi dannet konsortier, der resulterede i fire succesfulde forskningsansøgninger.

Flere muligheder i EuroTech-samarbejdet

Vi har i alliancen skabt en række 1 til 1-uddannelsessamarbejder, der giver Eurotech-universiteternes studerende muligheder ud over, hvad der er til rådighed på deres hjemmeuniversitet.

Og på entreprenørskabsområdet, som er centralt for alle polytekniske universiteter, har vi med et European Venture Programme skabt muligheder for, at universitets-startup-virksomheder kan få adgang til mentorer, markeder og investeringer på tværs af de seks lande.

Alt i alt må man sige, at både på forskningsniveau, på undervisningsniveau og på universitetsledelsesniveau er mødet på tværs af Eurotech-universiteterne en stor inspiration for den fælles ambition om at udvide grænserne for vores viden, at sætte en agenda for fremtidens ingeniøruddannelse og at skabe de bedste rammer for bæredygtig vækst og velstand i vore lande.