Foto Heinz Troll

Fra ph.d. på DTU til finaleplads i 'forskningens Oscar'

Bioteknologi Sundhedsteknologi
Marco Donolato, der har taget sin ph.d. på DTU og er medstifter af den DTU-baserede startup, BluSense Diagnostics, er sammen med sit team nomineret til en finaleplads i kategorien 'Forskning' ved European Inventor Award 2021.

Nomineringen sker på baggrund af virksomhedens nye testapparat, der opdager infektionssygdomme inden for få minutter, så sundhedspersonale potentielt kan redde millioner af liv i lande med lav indkomst, der kæmper med sygdomme som denguefeber og zikavirus.

Teamet har med klassisk ingeniørtilgang modificeret en optisk Blu-ray-pickup, som kendes fra DVD-afspillere, så den kan bruges til at detektere lys spredt af magnetiske nanopartikler grupperet omkring målrettede antistoffer. Den forholdsvis simple og billige metode kan forbedre diagnosen af dengue, zikavirus eller SARS-CoV-2 fra en enkelt dråbe blod.

Forskningsfusion med en ny tilgang til diagnoser
Marco Donolato begyndte sin karriere med at undersøge, hvordan magnetfelter kunne bruges til at manipulere nanopartikler til at bindes til specifikke biologiske mål. Denne ekspertise brugte han sammen med professor Mikkel Fougt Hansen, tidligere fysiker ved DTU, og professor Paolo Vavassori fra forskningscenteret CIC nanoGUNE i Spanien til at udvikle en enhed, der bruger magnetiske nanopartikler og en optisk læser, som findes i standard-Blu-ray-afspillere.

"Det opfindermæssige trin var at kombinere det, som jeg lærte om nanopartikeldynamik i Danmark, med de optiske dele, jeg lærte og udviklede i Spanien."
Marco Donolato

Det nye testapparatur er i stand til hurtigt at diagnosticere smitsomme sygdomme, hvilket har vist sig at være højaktuelt i forbindelse med den globale corona-pandemi.

Opfindelsen blander forskningsekspertise på tværs af fysik, optisk teknologi og mikrofluidik for at udnytte det, som Marco Donolato kalder 'Immuno-Magnetic Assay (IMA)'-teknologi'.

”Det opfindermæssige trin var at kombinere det, som jeg lærte om nanopartikeldynamik i Danmark, med de optiske dele, jeg lærte og udviklede i Spanien,” siger Marco Donolato.

Vinderne af 2021-udgaven af EPO's årlige innovationspris annonceres den 17. juni.

Om opfinderen

Marco Donolato er videnskabelig chef og medstifter af BluSense Diagnostics. Han dimitterede fra Polytechnic University of Milan med en bachelor og en kandidatgrad i ingeniørfysik, inden han afsluttede en ph.d. i mikro- og nanoteknologi ved Polytechnic University of Milan og DTU under Erasmus-programmet.

Donolato tilbragte et år (2012) på CIC nanoGUNE i Spanien som forsknings- og udviklingsforsker, inden han vendte tilbage til København som postdoc ved DTU Nanotech (2012-2014). I 2014 var han medstifter af BluSense Diagnostics i København, Danmark.

Marco Donolato har i 2016 taget to europæiske patenter: EP3014245 og EP3014244.