Mikkel Sørensen Head of DTU Skylab

Ny direktør for DTU Skylab

Entreprenørskab Innovation og produktudvikling
Mikkel Sørensen bliver direktør for DTU´s nye center, DTU Skylab, hvor universitetet samler support og aktiviteter inden for innovation og entreprenørskab.

DTU Skylab har fået sin første direktør, Mikkel Sørensen, der fortsætter på posten som leder af DTU´s innovationshub. DTU Skylab rykkede i 2020 ind i nye, udvidede lokaler, og fik i februar 2021 status som center. Nu samler DTU supportfunktioner for innovation og entreprenørskab i det nye center.

”Vi er glade for, at Mikkel Sørensen fortsætter som leder af DTU´s innovationshub – nu i rollen som direktør. Det er helt afgørende for DTU som teknisk eliteuniversitet, at alle - både studerende og forskere - er med til at udvikle nye løsninger og teknologi, der bidrager til en bæredygtig udvikling af vores samfund. Danmark har i den grad brug for nye virksomheder. Og vi er stolte af, at mange af dem starter som spinouts fra DTU´s institutter eller som nytænkning og kreative løsninger i DTU Skylab,” siger rektor Anders Bjarklev.

Med den nye status som center opretter DTU Skylab et team af innovationspartnere med direkte kontakt til DTU´s institutter, og støttefunktioner som mentoring, startup-support og enable-programmerne vil fremover også være forankret i DTU Skylab.

Innovationshub er brugernes sted

Mikkel Sørensen har tegnet DTU Skylab siden 2013, hvor innovationshubben blev etableret i en ombygget værkstedshal på DTU som den første af sin slags i Danmark. Fra første dag rykkede de studerende ind i lokaler og værksteder og mødte i stort antal op til kurser og hackathons. Og gennem hele udviklingen har Mikkel Sørensen holdt fast i, at DTU´s innovationshub er brugernes sted, og at de skulle være med til at definere indholdet og flytte grænserne for, hvad en innovationshub skal indeholde.

Mikkel Sørensen har taget en executive MBA fra DTU og en kandidatuddannelse i Moderne kultur fra Københavns Universitet. Han er oprindeligt uddannet som guitarist fra Rytmisk Musikkonservatorium. Forud for ansættelsen på DTU i 2013 var Mikkel Sørensen først regional og sidenhen national leder af Venture Cup, de danske universiteters fælles platform for entreprenørskab.

Internationale partnere

En af Mikkel Sørensen opgaver på det nye center bliver at fortsætte udviklingen af DTU Skylab som et toneangivende miljø for teknologibaseret innovation med høj repræsentation af internationale partnere. DTU Skylab har bl.a. fokus på Eurotech-alliancen og Scale-up Champions med en række europæiske aktører. Tilsvarende er det et grundlæggende element i alt, hvad der foregår i centeret, at FN´s verdensmål er med i projekterne.