Foto Mikal Schlosser

H.C. Ørsted-jubilæet fejret af en million danskere

Danskerne udviste kæmpe interesse for naturvidenskaben og de tekniske videnskaber, da 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen blev fejret i 2020.

Fejringen af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen udviklede sig i 2020 til en bred, folkelig begivenhed, hvilket var helt i tråd med videnskabsmanden H.C. Ørsteds ønske om at udbrede ’naturlæren’ til folket. Det viser en effektmåling, som arrangørerne bag fejringen har udarbejdet.

Næsten fire ud af ti danskere (36 %) var i slutningen af 2020 klar over, at fejringen stod på. Hver femte (20 %) havde lagt mærke til et konkret jubilæumsarrangement. Ni ud af ti kendte til H.C. Ørsted, og næsten lige så mange (80 %) kunne koble ham til elektromagnetismen, hvilket var tre procentpoint flere end året før. Trods corona-restriktioner og de forandringer, som de førte med sig, deltog 1.073.403 i et af de 129 relaterede arrangementer.

”H.C. Ørsteds nysgerrighed over for naturvidenskab og teknisk videnskab består heldigvis endnu i dag. Det viser opbakningen til jubilæet, som forhåbentlig vil være med til at stimulere, at mange vælger at dygtiggøre sig på disse felter og derigennem bidrage til nye løsninger, som kan sikre en bæredygtig fremtid,” siger Gitte Lunde Andresen, relationschef på DTU og programleder af HCØ2020, som de fem partner-organisationer døbte initiativet.

Experimentarium, Danske Universiteter, Astra – det nationale naturfagscenter, Det Kongelige Videnskabernes Selskab og DTU forenede kræfterne om jubilæet med det formål at styrke naturvidenskabelig dannelse på tværs af alderstrin. Partnerne ønskede at højne den almene viden og interesse for videnskab i Danmark med et særligt fokus på fremtidens teknologi.

Det viste sig, at en hel masse mennesker var parate til at deltage i undervisning, foredrag, udstillinger, en naturvidenskabsfestival og aktiviteter på sociale medier: Skolelever, studerende, lærere, forskere, skuespillere og andre kunstnere, journalister, direktører, politikere, iværksættere, kendte fra TV og på TV, en enkelt astronaut og kronprins Frederik samt dronning Margrethe, der overrakte H.C. Ørsted Guldmedaljen i fysik til professor Charles Marcus fra Niels Bohr Institutet. Bevillinger fra fonde gjorde det hele muligt.

I slutningen af 2020 viste en spørgeskemaundersøgelse fra HCØ2020, at 84 procent af danskerne mener, at det er er afgørende eller overvejende væsentligt, at Danmark lægger stor vægt på natur- og teknisk videnskab i hele uddannelsessystemet.

“Det er virkelig glædeligt, at der i de seneste år har bredt sig en stor interesse for natur og teknik. Her på DTU møder de studerende op med stor gejst for at dygtiggøre sig. Mange af dem er drevet af en lyst til at løse udfordringerne inden for klima og miljø, og det lover godt for fremtiden,” siger Rasmus Larsen, prorektor på DTU og formand for HCØ2020’s styregruppe.