Foto: Ulrik Jantzen

Ryk virksomheder og viden tættere sammen

Rektor Anders Bjarklev i Frederiksborg Amts Avis: Ny viden skal ud i erhvervslivet og omsættes for at nå klimamålene.

Forskning er en af de vigtigste nøgler til at løse den massive klimakrise, vi står over for. Det hører vi jævnligt i medierne, og det er også sandt. Men en mellemregning er vigtig at tilføje: Nemlig at den nye viden skal ud i erhvervslivet og omsættes for at lykkes.

Derfor er det nødvendigt med tætte, tidlige samarbejder mellem universiteter og erhvervsliv. Det skaber ikke kun nye arbejdspladser, nye produkter og økonomisk vækst. Det er også en forudsætning for, at vi kan rykke hurtigt på den ambitiøse klimaplan, regeringen har præsenteret. Senest på landbrugsområdet, hvor CO2-udslippet skal reduceres med 55-65% frem mod 2030.

Redskabet til at nå de mål er altså ikke ’bare’ ny teknologi. Det er at udvikle de rigtige teknologiske løsninger, gøre dem skalérbare og implementere dem i samfundet inden for en overskuelig fremtid. Det kan kun lykkes, hvis der er et tæt samspil på tværs af sektorer. Men hvem bygger broen?

Indtil nu er vi på DTU nået langt på eget initiativ. De seneste tal fra 2020 viser, at DTU har 1.794 igangværende samarbejdsaftaler med virksomheder, hvilket gør os til topscorer på området blandt landets universiteter.

Det er vi stolte af, for det viser, at forskningen kommer ud i samfundet og gør gavn der, hvor der er brug for den.

Det sker for eksempel, når forskere fra DTU indgår samarbejde med virksomheder som Radius Elnet, Danfoss og HOFOR om at skabe et grønt energilaboratorium i københavnerbydelen Nordhavn. Projektet, EnergyLab Nordhavn, tester fremtidens smarte energisystem i lokal skala, og omsætter viden i praksis. Det er første skridt på vejen til, at vi kan udvikle et landsdækkende energisystem, der bygger på 100 procent vedvarende energi.

Det sker også, når DTU Skylab, der er et levende laboratorium for innovation og entreprenørskab, giver studerende mulighed for at udvikle ny, grøn teknologi, og møde potentielle samarbejdspartnere fra erhvervslivet på et tidligt tidspunkt. Det har resulteret i mange grønne investeringer og tidlige samarbejder, fordi innovationen gøres synlig, tilgængelig og attraktiv for virksomhederne.

Initiativerne er mange og gode. Men vi kan stadig blive meget bedre til at udnytte forskningen kommercielt. Hvis det skal lykkes, er der brug for, at man også fra politisk hold prioriterer de grønne erhvervssamarbejder og hjælper med at fremme innovationslysten på landets universiteter, så vi får det størst mulige udbytte.

Jeg havde fornylig fornøjelsen af at hilse på Danmarks nye uddannelses- og forskningsminister, Jesper Petersen, da vi den 6. oktober afholdt Uddannelses- og Forskningspolitisk Topmøde på DTU i Lyngby. Her nævnte ministeren det store potentiale, han ser i den grønne teknologi, der kommer fra DTU, og pegede selv på, at der skal skabes en endnu bedre sammenhæng mellem uddannelse, forskning og erhvervsliv.

Jeg ser frem til at se dette budskab skinne igennem i de konkrete støtteplaner og strategiske satsninger, ministeren kommer til at præsentere fremadrettet. For tiden er knap, og ansvaret stort. For at leve op til det, må både forskere, virksomheder og beslutningstagere løfte i samlet flok.