Foto: Mikkel Swartz, Memorica

DTU’s studenterforening vil omfavne alle studerende

Nyudnævnt bestyrelse i Polyteknisk Forening har 10 visioner for 2022. Blandt fokusområderne er inklusion, tryghed og diversitet.

Udflytning af uddannelser var et af de store emner, som prægede den uddannelses- og forskningsmæssige dagsorden i 2021. Nu sætter det også sit præg på visionerne for den nye bestyrelse i DTU’s studenterforening Polyteknisk Forening (PF).

I kølvandet på regeringens udspil om at give flere og bedre uddannelsesmuligheder i Danmark, har DTU nemlig fremlagt en plan, der handler om at oprette et digitalt universitet og udbygge uddannelser, aktiviteter og residential colleges i hele landet. Disse initiativer får også konsekvenser for DTU’s studerende. Blandt PF-bestyrelsens 10 visioner for 2022 finder man derfor både inklusion og tryghed, fortæller den nye foreningsformand Andreas Ipsen:

”PF skal være foreningen, der favner alle DTU-studerende. Lige meget hvor de er fra, hvad de studerer, eller hvilken campus de går på. Med de planlagte flytninger får de studerende undervisning på flere lokaliteter end tidligere. Derfor vil vi arbejde for, at studerende på de fremtidige studiesteder får de bedst mulige betingelser for at få et lykkeligt studieliv.”

Ballerup og Sisimiut

Ud over at tage sig af studerende på nye studiesteder, vil PF også i højere grad inddrage studerende fra DTU Ballerup Campus. Målet er at arrangere flere events og aktiviteter i Ballerup og forbedre transporten mellem DTU i Lyngby og Ballerup. Desuden ønsker PF at fokusere på DTU-studerende i Grønland, hvor ingeniørstuderende kommer fra hele verden for at læse Arktisk Semester på Arctic DTU Sisimiut.

”I løbet af sidste år fik vi et studenterråd i Sisimiut. Selv om de studerende er langt væk, er de stadig en del af PF. Vi ønsker at give dem et tilhørsforhold til PF og hjælpe dem med at etablere sig, når de flytter til Danmark. Erfaringerne fra Sisimiut kan vi bruge, når der bliver etableret andre små campusser eller kollegier i forbindelse med universitetsflytningerne,” siger Andreas Ipsen.

Diversitet og inklusion

Han fortæller, at diversitet og inklusion er lige så vigtigt for PF som for DTU. Ud over at skulle favne studerende fra de mange nye lokaliteter, handler det også om at skabe lige muligheder for alle uanset køn, etnicitet, alder, seksuel orientering, kultur, uddannelse, eventuelle handikap og andre forskelligheder.

I takt med at gruppen af studerende bliver mere divers, vil PF derfor også tilbyde flere typer arrangementer og tilbud. Målet er, at alle skal kunne finde værdi i at være en del af studenterforeningen, fortæller Andreas Ipsen:

”Vores visioner er ambitiøse, men ikke uopnåelige. Men hvis vi skal komme i mål, får vi brug for hjælp og støtte. Derfor ser vi frem til at arbejde sammen med jer alle i 2022.”

PF bestyrelse: 10 visioner

1 PF overalt
PF er foreningen for alle DTU-studerende.

2 PF for alle
Alle typer studerende skal kunne finde værdi i PF.

3 Politik for studerende
PF vil være synlig i medier og den offentlige debat.

4 Dialog
Studerende skal altid føle sig trygge og kunne tale med PF og DTU om sensitive emner.

5 Kompetent studenterrepræsentation

PF skal være DTU’s bedste og mest kritiske samarbejdspartner.

6 Stærkere partnerskaber
PF ønsker at udvide partnerskaberne og få nye samarbejder.

7 Forberedt til de kommende år

PF vil skabe en ny digital medlemsdrevet håndbog i form af et wiki, der er en webside, der bl.a. bruges til at dele viden og sociale fora.

8 Medlemskaber for fremtiden
PF vil udvikle et nyt medlemsstyringssystem for at lette administrationen.

9 Meningsfuldt frivilligt arbejde

PF ønsker at drage omsorg for de mange frivillige i studenterforeningen.

10 Et stærkt, selvstændigt S-hus

S-Huset skal være et sted, der skaber og giver værdi for de studerende.