Foto: Chris Linde, Linde Media

Idé til bæredygtige fiskefarme vinder Venture Cup

Fødevareproduktion
DTU-studerende vandt iværksætterkonkurrence for landets bedste universitets-startups med en idé til at udvikle alternativt fiskefoder.

Startuppen AQfeed løb med sejren og 100.000 kr., da Venture Cups årlige iværksætterkonkurrence for landets bedste universitets-startups, National Startup Competition, løb af stablen den 24. juni. Foruden præmien vandt AQfeed også en plads i University Startup World Cup, hvor de skal dyste mod internationale startups i Kina i november.

Teamet bag AQfeed vandt med en løsning, der går ud på at fjerne den overskydende slam, som er en økonomisk og logistisk byrde på fiskefarme. Slammen bruger de studerende til at dyrke orme og alger, der kan bruges til fiskefoder med et højt indhold af protein og omega-3. Den bæredygtige og cirkulære metode kan både reducere CO2-udledningen og gøre det billigere for fiskeopdrættere at producere mere næringsrigt fiskefoder.

I alt fire startups live-pitchede deres iværksætter-idéer på scenen over for et dommerpanel bestående af iværksætter Frederikke Antonie Schmidt, der har stiftet skofirmaet Roccamore, adm. direktør Jesper Theil Thomsen, der er medstifter af den danske virksomhed Soundboks, som producerer mobile musikanlæg, og Jesper Brok-Jørgensen, der er medstifter af rengøringsplatformen HappyHelper.

Vil skalere produktionen

”Vi har arbejdet rigtig hårdt med at researche vores idé, talt med potentielle kunder og modtaget hjælp fra DTU-eksperter, så det betyder næsten mere at få valideret konceptet og vinde konkurrencen end at vinde de 100.000 kr.,” siger Andreas Væring, der er en af AQfeeds grundlæggere. Han er diplomingeniør i Elektroteknologi og læser p.t. en kandidat i
Teknologisk Entreprenørskab.

”Pengene skal gå til at indhente ekspertviden og udbygge holdet. På kort sigt drømmer vi om at udføre omfattende test af vores fiskefoder-løsning på udvalgte fiskebestande. På lang sigt håber vi på at kunne opskalere produktionen og tilbyde markedet en innovativ løsning, som kan være med til gøre fødevareproduktionen grønnere.”

Samarbejde med erhvervslivet

AQfeed blev startet af fem DTU-studerende og en studerende fra Copenhagen Business Academy i 2020, hvor de deltog i DTU-kurset DTU X-Tech Entrepreneurship på DTU Skylab. Her samarbejdede de med Grundfos om at udvikle bæredygtige løsninger til landbruget. Efter kurset arbejdede teamet videre med deres alternative fiskefoder-løsning. I dag samarbejder de med virksomheden DHI Group, som stiller ekspertviden og faciliteter til rådighed.

Foruden AQfeed dystede også de to DTU-startups Uvisa og divERS i finalen. Uvisa vandt kategorien ’Health’, og divERS vandt kategorien ’Digital’. I alt ni DTU-startups deltog i konkurrencen med 20 finalister.