Grøn transport

Nyt testanlæg til bæredygtige brændstoffer

Studerende og forskere fra DTU skal afprøve Power-to-X-teknologier i industriparken GreenLab i Skive. Det skal gøre dem klogere på, hvordan man bl.a. producerer grøn brint til den tunge transport.

GreenLab i Skive
 Uddannelses- og forskningsanlægget skal stå i industriparken GreenLab. Foto: GreenLab.

Fakta

• Størrelse: 0,5 MW
  • Anlægget er fuldt operationelt, men skal primært bruges til uddannelses- og forskningsaktiviteter
  • I slutningen af 2024 vil anlægget blive udlejet til uddannelsesinstitutioner, virksomheder og forskere generelt

Fakta

Transportsektoren udleder stadig mere CO2 fra biler, lastbiler, fly og skibstransport. Hvis udviklingen skal vendes, er der brug for, at flere af de kendte løsninger og teknologier kommer i spil.

DTU er førende inden for forskning og uddannelse inden for centrale teknologier som grøn el, grønne brændstoffer, elektrificering af samfundet og udvikling af batteriteknologi.

Læs mere på temasiden om grøn transport.

Jacob Østergaard

Jacob Østergaard Professor, Divisionschef Institut for Vind og Energisystemer Telefon: 45253501 Mobil: 25130501

Søren Linderoth

Søren Linderoth Institutdirektør, Professor Institut for Energikonvertering og -lagring Telefon: 46775801 Mobil: 2514 6797