Undervisning

På DTU lærer studerende fysik med både hovedet og hænderne

I de eksperimentelle læringsrum i bygning 306 på DTU Lyngby Campus er forelæsninger og trin-for-trin-vejledninger sat uden for døren. I stedet samarbejder de studerende om at tilrettelægge åbne fysikeksperimenter - og det styrker deres læring.

Studerende arbejder i DTU's  eksperimentelle fysiklokaler i B306
 I de eksperimentelle læringsrum på DTU Lyngby Campus lærer de studerende fysikkens love ved at eksperimentere og samarbejde. Foto: Carsten Knudsen, DTU Fysik
Mange studerende elsker forelæsninger, da det giver den ’rigtige’ følelse af at lære. Men forskning viser, at man lærer mindre af at sidde passivt og modtage undervisning.
KILDE Delauriers et al.: “Measuring actual learning versus feeling of learning in response to being actively engaged in the classroom”, 2019

”Vi ved, at de studerendes læringsmæssige udbytte bliver højere, når de arbejder med eksperimenter. Det er den, der arbejder, der lærer noget,” forklarer lektor i ingeniørfagsdidaktik, Pernille Rattleff fra DTU Learning Lab og fortsætter:

”Og det gør man, fordi man arbejder aktivt med stoffet, afprøver teser og antagelser, fejler og prøver igen. Det øger de studerendes forståelse for komplekse emner, og selvom de ikke rammer den rette løsning med det samme, så har de forstået de bagvedliggende begreber og sammenhænge af en opgave – de lærer ikke blot at anvende formler eller følge opskrifter. De får også en dybere, konceptuel forståelse, som de kan anvende i nye, komplekse sammenhænge”

Konceptuel forståelse som forskningsområde

Den konceptuelle forståelse er netop det Kasper Zøllner, som er ph.d.-studerende og ansat på DTU Learning Lab og DTU Energi, arbejder med i sit ph.d.-projekt. Han undersøger, hvordan man bedst understøtter de studerendes læring og bruger undervisningen i Fysik som undersøgelsesfelt.

”Det, at være aktiv og selv opstille et eksperiment i laboratoriet, der f.eks. sætter Newtons love om bevægelse i spil, understøtter din konceptuelle læring, fordi du bliver ’tvunget’ til at forstå begreberne, før du kan opstille et eksperiment, der giver dig en løsning,” fortæller han.

”På dette kursus er der ikke en ’kogebog’, der trin for trin leder dig frem til det rigtige resultat. Det er en måde at lære den kritiske og selvstændige tænkning på, der på sigt skal gøre dig til en god ingeniør.”

”Det er også derfor, at man ikke afleverer rapporter på kurset,” supplerer Carsten Knudsen og uddyber:

”Her afleverer man korte, gerne håndskrevne journaler, der kort og godt beskriver problemet og de metodiske overvejelser. Og det er jo fordi, at det er den måde ingeniører arbejder på ude i industrien. Vi bruger vores viden og kompetencer til at løse en opgave på bedst mulig måde. Det er dybest set den tilgang vi stræber efter at lære alle de mange, dygtige studerende, som kommer igennem vores kursus hvert år.”

En god blanding af aktiv og passiv læring

Dermed ikke sagt at den klassiske auditorieundervisning er dømt ude. Der er masser af viden og teori, man ikke kan lære på andre måder end at stikke snuden i bøgerne og derefter sætte sig ned i et auditorium og få udlagt teksten af kompetente undervisere og stille uddybende spørgsmål. 

”Men det er blandingen af den aktive og passive læring, vi gerne vil have. Her arbejder vi jo med at uddanne fremtidens ingeniører, der både har styr på teori og metode og samtidig helt konkret og praktisk skal kunne udvikle teknologi og løsninger, der gavner vores samfund,” siger Pernille Rattleff. 

Fakta

DTU vil have Europas bedste ingeniøruddannelse. Derfor skal vi sikre den bedst mulige undervisningsdiversitet og vores undervisningsmetoder skal engagere de studerende og formidle stoffet på måder, der understøtter læring.

DTU’s Summer School for Teaching Excellence udbydes hvert forår. I år handlede sommerskolen om, hvordan man som DTU-underviser støtter og styrker ingeniørstuderendes konceptuelle forståelse.

Sommerskolen afholdes af DTU Learning Lab og er et fagligt efteruddannelsestilbud, hvor DTU’s undervisere kan styrke deres undervisningskompetencer og indsigt i læringsformer.

Læs mere på siden: DTU Summer School for Teaching Excellence.

Kontakt

Carsten Frouvne Knudsen

Carsten Frouvne Knudsen Chefkonsulent for uddannelse Institut for Fysik Telefon: 45253105

Pernille Rattleff

Pernille Rattleff Lektor Center for Teaching and Learning in Engineering Education Telefon: 45257346

Kasper Zøllner

Kasper Zøllner Ph.d.-studerende Institut for Energikonvertering og -lagring