Sundhed

Tarmbakterier kan spille en central rolle i udvikling af sygdomme

Et nyt dansk forskningsinitiativ finansieret af Novo Nordisk Fonden skal afdække mulige årsagssammenhænge mellem tarmbakterier og svær overvægt, type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdom.

Et nyt samarbejde i Microbiome Health Initiative skal afdække årsagssammenhænge mellem tarmens mikrobiom og sygdomme som hjerte-kar-sygdomme og diabetes
 Et nyt forskningsinitiativ forankret på DTU skal undersøge årsagssammenhænge mellem tarmbakterier og svær overvægt, type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdom.
Kardiometabolisk syndrom eller sygdomme (cardiometabolic diseases, CMD) repræsenterer en konstellation af metaboliske abnormiteter, der er risikofaktorer for hjerte-kar-sygdomme.

Metabolisk syndrom er ingen sygdom i sig selv. Det er en samling af uheldige forstyrrelser i kroppens omsætning af næringsstoffer (metabolisme). Forstyrrelserne kan føre til for højt blodtryk, at kroppens egen insulinproduktion falder og at kolesteroltallet kan blive forhøjet. Hver af forstyrrelserne er i sig selv en risikofaktor for andre sygdomme. Optræder forstyrrelserne i kombination, kan dei betydelig grad øge risikoen for at udvikle sygdomme, som kan være livstruende.

Alle disse forstyrrelser tilsammen øger risikoen for at få diabetes, hjertesygdom i form af hjertekramper, blodprop i hjertet eller blodprop i hjernen. Den åreforkalkning, som hænger sammen med længerevarende metabolisk syndrom, giver ikke kun åreforkalkning i hjertet, men i alle kroppens blodårer og kan dermed også give problemer med forsnævrede blodårer i benene.

Konstitueret institutdirektør, professor
DTU Fødevareinstituttet