Teknologiudvikling

Margrethe Vestager: "Teknologi skaber verden"

I en tid hvor udviklingen af ny teknologi buldrer afsted, er det universitetets rolle at være lige dele nysgerrig og kritisk. Det skal sikre, at man skaber en verden, alle har lyst til at være i, mener Margrethe Vestager. Fra årsskiftet tiltræder hun som ny bestyrelsesformand for DTU.

Udvikling af ny teknologi kan ifølge Margrethe Vestager forandre verden - både til det værre og det bedre.
 Udvikling af ny teknologi kan, ifølge Margrethe Vestager, forandre verden - både til det værre og til det bedre. Foto: Eget foto

Ny bestyrelsesformand

Posten som bestyrelsesformand for DTU besættes gennem en proces, som er fastlagt i universitetsloven.

Heri indgår en ad hoc søgekomité, der består af eksterne medlemmer, repræsentanter for bestyrelsen og Uddannelses- og Forskningsministeriet, samt en fast udpegningskomité med eksterne medlemmer og repræsentanter for studerende og medarbejdere. Posten som formand har været opslået offentligt.

Det er to enige komitéer, som har peget på Margrethe Vestager som ny bestyrelsesformand. Udpegningen er efterfølgende godkendt af uddannelses- og forskningsministeren.

• Charlotte Rønhof, prof. bestyrelsesmedlem, fhv. underdir. Dansk Industri
  • Jørgen Bardenfleth, prof. bestyrelsesmedlem, fhv. adm. dir. Microsoft Danmark
  • Lone Askjær Hass, ledelsesrådgiver, prof. bestyrelsesmedlem
  • Mikkel Leihardt, dir. Uddannelses- og Forskningsstyrelsen