DTU sætter fokus på diversitet i samarbejde med italienske unge

Besøgende fra Italien skærpede bevidstheden om samhørighed og inklusion blandt DTU's medarbejdere og studerende med dans og ny forskning.

Ti unge fremfører en nøje koreograferet dans til den britiske sanger Stings hitnummer 'Fragile'.
DTU gav scenen til unge fra den italienske forening Juppiter Association for at sætte fokus på inklusion og diversitet i uddannelse og forskning. Foto: Asit Kumar Mishra
Et dansesjow med unge fra den italienske forening Juppiter Association sætter fokus på inklusion og diversitet.
Video: Juppiter Association

Inkluderende fællesskaber

På DTU bliver de unge modtaget af blandt andre den italienske ambassadør i Danmark, Stefania Rosini. Antonio, Barbara og Franco hilser også på DTU’s rektor Anders Bjarklev med brede smil og fremstrakte arme.

Teksten fra den italienske sanger Marco Mengonis sang 'Esseri umani' vises på storskærmen opstillet på pladsen til showet. Den lyder: ”Jeg tror på mennesker, der har modet. Modet til at være et menneske." Danserne bevæger hænderne synkront, mens hitsangen spilles i højttalerne.

”De unge er på en symbolsk rejse, hvor målet ikke er at komme frem til en bestemt destination, men at styrke rummeligheden og mangfoldigheden i de unges fællesskaber. Vi anser det som vores fremmeste opgave at inspirere til mere inkluderende fællesskaber, så flere unge kan opleve, at de hører til,” fortæller Salvatore Regoli, direktør i foreningen Juppiter Association om showet.

Italienske unge med og uden handicap optræder på en scene med deres bud på en inkluderende kultur, der fremmer diversitet. Foto: Asit Kumar Mishra

Mere forskning i inkluderende teknologi

Blandt de besøgende fra Italien er Federica Giuliani fra Tuscia University, der forsker i miljøaspekter af inkluderende læringsrum. Sammen med Luca Zaniboni står hun bag eventet, som hun håber vil fremme bevidstheden om inklusion og tilgængelighed i forbindelse med udviklingen af nye teknologiske løsninger.

”Jupiter Association er en organisation, der har mere end 30 års erfaring med at hjælpe unge med handicap indgå i fællesskaber med andre unge. De er i kontakt med flere hundrede unge, som vi håber, vil indgå i et kommende forskningsprojekt som testpersoner, der kan bidrage med at frembringe data om tilgængelighed i bygninger og uddannelser. Der er hårdt brug for at udtænke løsninger, der tilgodeser personer med handicap,” mener Federica Giuliani.

De unge italienere er på en 5.000 kilometer lang rejse fra Rom til Nordkap som en del af karavanen 'Destination North Cape'. Karavanen, der tæller ti køretøjer og en besætning på 33 personer, heraf 11 chauffører og tre politifolk i en Lamboghini, standser på DTU som et ud af 14 stop på turen til Nordkap.

Fakta

Igangværende og kommende forskningsprojekter om inklusion, tilgængelighed og innovation i bygninger og uddannelse, der blev præsenteret på eventet mandag den 24. juni 2024:
  • SENSEwellbeing, indeklima, trivsel og autisme – Luca Zaniboni (DTU)
  • Ideal-B, miljøaspekter af inkluderende læringsrum - Federica Giuliani (Tuscia University)
  • UNITE, digitale værktøjer til inkluderende undervisning - Juri Taborri (Tuscia University)

Luca Zaniboni

Luca Zaniboni Postdoc Institut for Miljø- og Ressourceteknologi