Hvor meget skal vi udvide vores undervisningslokaler for at vise en bæredygtig fremtids transformative teknologier? For DTU-professor Wenjing (Angela) Zhang er svaret åbenlyst: Vi bliver nødt til at bevæge os ud over de traditionelle forelæsningslokaler til steder som GreenLab Skive, hvor disse teknologier transformerer, hvordan vi renser vand, producerer energi og genvinder ressourcer.
På en kølig grå efterårsmorgen har Wenjing Zhang bragt sit kursus ud af undervisningslokalet og ind i de innovative omgivelser, der er GreenLab Skive. Denne industripark fungerer som levende laboratorie, hvor bæredygtige vand- og energisystemer bliver testet og implementeret for at arbejde med en af klodens mest presserende udfordringer: klimaforandringer.
Som en del af kandidatkurset Physico-Chemical Water Treatment Technologies er 18 studerende fra forskellige kandidatretninger for første gang inviteret til den grønne industripark. GreenLab Skive fungerer som demonstrationsplatform for, hvordan man kan implementere grønne løsninger på samfundsskala. Turen skal give indblik i, hvordan grønne teknologier og produktioner kan drage nytte af hinanden.
”At lære om disse teknologier igennem PowerPoint-slides er en ting, men at se dem in action – se hvordan viden transformeres til bæredygtige løsninger tæt på - er en stærk måde at informere og endnu vigtigere, inspirere på,” fortæller Wenjing Zhang.
”Ved at udsætte de studerende for disse virkelige eksempler, håber vi på at udstyre dem med en solid viden, og færdighederne og motivationen til at anvende den viden til at takle virkelige problemer og skabe værdi for samfundet.”
Grøn inspiration
I Greenlab Skive, hvor integrationen af forskellige energisystemer er i fokus, finder man bl.a. pyrolyse- og biogasanlæg, hvor man laver forsøg med den nyeste teknologi indenfor bæredygtigt brændstof.
Under besøget bliver de studerende bl.a. introduceret for et rensningsanlæg, hvor man leder vandet til et power-to-x-anlæg og spalter det til hydrogen i et elektrolyseanlæg. Det kan bruges til at fremstille bæredygtigt brændstof.
Her ser studerende samspillet mellem den vandrensningsteknologi, som de arbejder med i undervisning og fremstillingen af power-to-x i praksis. Dette tydeliggør, hvordan de som færdiguddannede med deres specialiserede viden kan spille en rolle i den grønne omstilling.
Christos Kommatas, der læser på kandidatretningen Environmental Engineering, deltog i turen til GreenLab Skive og udtrykker stor begejstring for besøget.
”Det er virkelig inspirerende at se, hvordan vi kan anvende den teoretiske viden fra undervisningen. At komme på sådan en tur, hvor man ser og oplever noget nyt, er ret motiverende i forhold til kun at have forelæsninger,”siger han og fortsætter:
“Måske vigtigst af alt, har turen hjulpet mig med at forstå, at jeg nyder det, jeg læser, og jeg kan godt se mig selv arbejde med det i fremtiden.”