Sådan forløber en ansøgning om SPS

Hvordan og hvornår får jeg SPS?
Du kan betragte SPS-enheden som din administrative SPS-tovholder.
Første skridt i de fleste støtteforløb vil være en udredning af dit støttebehov. Det er en samtale med en person, som er ekspert på netop din funktionsnedsættelse. SPS-enheden på DTU søger derfor først om denne udredning til dig, og derefter søger SPS-enheden på DTU om de støttemidler, som eksperten anbefaler.
Download en udførlig beskrivelse af SPS-forløbet.
Nogle støtteformer, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet bevilliger, gives én gang og gælder for hele din uddannelse (f.eks. programpakke og ergonomisk bord).
Andre støtteformer bevilliges for et halvt år ad gangen (august-december eller januar-juni). Det kan f.eks. være studiestøtte hos Studenterrådgivningen eller læsevejleder hos KVUC. De halvårlige bevillinger kan kun bruges i den bevilligede periode og skal derfor fornyes hvert halve år.
For nogle studerende er behovet for støtte meget kontinuerligt gennem hele uddannelsesforløbet, for andre studerende ændrer behovet sig løbende. Du er altid velkommen til at kontakte SPS-medarbejderne på DTU, hvis du ønsker at søge ny støtte.
Ansøgninger om SPS kan laves hele året, men for fuldt udbytte skal der som regel søges i maj/juni for efterårssemesteret og i november/december for forårssemesteret.
Hvor længe kan jeg få SPS?
Der kan tildeles SPS-støtte gennem hele din studietid.
Hvis du f.eks. er på orlov, og dermed ikke studieaktiv i en periode, kan der kun ved særligt behov gøres brug af SPS-støtte og kun i begrænset omfang.
Når du ikke længere har behov for SPS
Det er dig og dit behov for støtte som danner grundlaget for SPS-støtte. Har du fået tildelt støttetimer i et eller flere semestre, og har du i en kortere eller længere periode ikke behov for SPS-støtte, giver du SPS-enheden besked om det.
Du kan til enhver tid genoptage SPS-støtten, hvis du lever op til kravene for at få tildelt SPS.
Du kun modtage SPS-støtte, så længe du er studerende. Derfor skal du give SPS-enheden besked, hvis du afbryder eller bliver færdig med din uddannelse.
Har du modtaget it-hjælpemidler, skal de leveres tilbage ved studiets afslutning. Du vil modtage en besked fra leverandøren med anvisning om, hvordan afleveringen foregår. Hvis du ikke bliver kontaktet, kan du henvende dig til SPS-enheden for at høre, hvad du skal gøre.