Når Ulrich Krühne bliver spurgt om, hvorfor han har valgt at digitalisere sin undervisning mere og mere, er svaret let at forstå. Fordi de studerende efterspørger det, og så kan digitaliseringen – heriblandt en digital avatar af Ulrich Krühne – på sigt frigive en masse tid, som Ulrich Krühne vil kunne bruge på at give mere individuel vejledning.
”En digital avatar er perfekt til at holde forelæsninger, fordi den er designet til at formidle det samme indhold igen og igen, mens jeg selv kan bruge den frigivne tid på at vejlede flere studerende individuelt,” forklarer Ulrich Krühne.
Godt nok er avataren endnu ikke en realitet, men Ulrich Krühne og hans kollegaer har til gengæld fået produceret seks videoer, der guider de studerende i korrekt brug af seks af de over tredive forsøgsinstallationer, som udgør forsøgsanlægget Pilot Plant på DTU Kemiteknik.
Ulrich Krühnes undervisning er ifølge dekan på DTU Lars D. Christoffersen et konkret eksempel på, hvordan man kan bruge ny teknologi på en måde, der gavner de studerende.
”Ulrich Krühne viser med sine digitale tiltag, hvordan man som underviser kan bruge digitalisering til at styrke de studerendes læring og kompetencer. Det er i tråd med DTU’s mål om at udvikle og nyttiggøre naturvidenskab og teknisk videnskab og er meget vigtigt i en digitaliseret verden,” siger han.
Gode ideer haves, programmør søges
Videoerne bliver bl.a. afspillet på fladskærme ved siden af de seks forsøgsinstallationer, men de studerende kan også se dem på nettet, og videoerne er kun begyndelsen på digitaliseringen af undervisningen ifølge Ulrich Krühne.
”Målet er at lave et computerspil baseret på pensum, der er så godt, at de studerende ikke bare spiller det af nødvendighed, men af lyst, fordi det er sjovt,” forklarer han.
Spillet skal være en virtuel kopi af Pilot Plant, hvor de studerende kan øve sig i at bruge de forskellige installationer og gerne begå en masse fejl, så de begår færre, når de befinder sig i den fysiske udgave af forsøgsanlægget.
”Man skal dog kunne kode i softwareprogrammet Unity, hvis man vil lave et computerspil, og det kan jeg desværre ikke, så jeg leder efter en dygtig programmør,” tilføjer Ulrich Krühne.
For Ulrich Krühne er digitalisering både et vigtigt redskab til at engagere de studerende, og en mulighed for at forberede dem endnu bedre på eksamenen.
”Der kommer flere og flere digitale tiltag i undervisningen i kemiteknik. Jeg afholder f.eks. diplomkurser, hvor de studerende lærer at programmere. Når de programmerer, beskæftiger de sig nemlig med pensum på en anden måde, og det gør, at de præsterer bedre til deres eksamen,” forklarer han.
Som noget nyt skal de studerende også bruge kunstig intelligens (Artificial Intelligence, AI) til at øve sig i at gennemføre audits. En audit går ud på, at den studerende skal undersøge om en virksomheds eller institutions produkter, ydelser, arbejdsmetoder m.m. opfylder en række specificerede kvalitetskrav.
Den AI, der bliver brugt, er udviklet af Ulrich Krühne og hans kollegaer, og de kalder den for en ChatGMP. GMP står for Good Manufacturing Practice. De studerende stiller ChatGMP’en spørgsmål, som var det en virksomhedsdirektør, og svarene giver dem et indblik i, hvilke informationer man kan få adgang til under en audit.
”De studerende får mulighed for at prøve en masse forskellige tilgange til en audit af, og de lærer, hvordan sådan en fungerer i praksis, så de er godt klædt på til den dag, hvor de som færdiguddannede ingeniører skal foretage audit på en arbejdsplads,” fortæller Ulrich Krühne.