Unikt radarsystem
DTU har en lang historie for udvikling af radarsystemer og måling af polernes is. Tilbage i 1967 foretog professor Preben Gudmandsen og hans hold de første radarmålinger af indlandsisen i Grønland. Ved hjælp af en særligt udviklet ice sounding-radar kunne de måle isens tykkelse i de områder, hvor de fløj radaren over isen. Resultaterne var essentielle for den videre klimaforskning, og siden har DTU videreudviklet radarsystemer til lignende formål.
”Polaris-radaren, som vi laver overflyvninger med, er en radarudvikling fra DTU, som er skabt med støtte fra ESA. Den er unik, fordi den kan skifte mellem to forskellige radartilstande, hvilket jeg ikke har hørt om andre systemer, der kan,” siger Jørgen Dall.
Polaris’ ene radartilstand er ice sounding-radar, der måler lodret ned mod isen under selve flyveren og bruges til at måle isens tykkelse. Teknologien har sine rødder tilbage til professor Gudmandsens målinger af indlandsisen i Grønland.
Den anden tilstand er syntetisk apertur-radar (SAR), der giver forskerne mulighed for også at kortlægge områder til enten højre eller venstre for flyets bane. SAR skaber dermed detaljerede billeder af isens overflade.
Fordi Polaris kan skifte mellem de to radarfunktioner, giver den forskerne unik mulighed for både at måle isens tykkelse og foretage overfladekortlægning på samme flyvning. Derigennem kan radaren også måle det såkaldte crystal orientation fabric (COF), som viser, hvilken retning iskrystaller i gletsjere og iskapper vender. Når krystallerne ændrer retning under pres, påvirker det, hvordan isen flyder.
Derfor er det vigtigt at måle COF, så forskere bl.a. kan forudse, hvordan isen vil flyde, når temperaturerne stiger, og få viden om, hvilke områder der bør studeres yderligere, f.eks. ved hjælp af boringer.