Blødt vand - hvorfor det?
I København forsøger man sig for tiden med at introducere blødt vand ved Pelletmetoden. I øvelsen her undersøger vi, hvilke miljøkonsekvenser det har. Hvilke kemikalier bliver der brugt? Hvilke affaldsprodukter giver det, og hvordan håndterer man det? Vi ser på både fordele og ulemper ved teknologien.
Hvad går øvelsen ud på?
I laboratoriet genskaber vi den metode, der bruges i drikkevandsproduktion. Det involverer kendskab til fældningsreaktion, opløselighed, pH, kemisk ligevægt og teknisk indsigt.
Hvordan foregår øvelsen?
Øvelsen går ud på at opbygge en oprensningsmetode, som enten er kontinuer eller portionsvis.
Vi arbejder med fortyndede opløsninger og udvikler en metode til at danne CO2 til pH-regulering.
Data fra processen bruger vi til at lave en miljøkonsekvensberegning, hvor vi ved få parametre skal kunne forudse kemikalieforbrug og affalds generering.
Hvilke faciliteter kommer du til at bruge?
Vi arbejder i DTU´s laboratorier, og du kommer til at møde ingeniørstuderende, som fortæller om deres arbejde.
Tilmeldingen til SRP-øvelser åbner
Data og miljøkonsekvensberegningerne kan bruges til at optimerer processen, så der bliver genereret et minimum af kemikalieaffald.
Derudover kan resultaterne indgå i en miljødebat om fordele/ulemper ved at blødgøre vand, så der vil kunne tages beslutninger på et oplyst grundlag.
Samfundsfag og dansk er oplagte samarbejdsfag
Øvelsen afvikles på én dag.
Dagen starter med en introduktion til problemstillingen og de metoder, vi skal bruge i løbet af dagen. Vi gennemgår også, hvilke resultater vi forventer at generere, og hvordan de kan bruges.
Dagen vil blive opdelt, så der bliver mulighed for at møde DTU-studerende, der er i gang med at læse til kemi-ingeniør.
Relevante gymnasiefag
- Fysik: Kræfter i én retning. Tryktab og turbulens i rørføringer.
- Kemi: fældningsreaktion, opløselighed, opløselighedsprodukt, pH, kemisk ligevægt.
- Matematik: Databehandling og parameteroptimering.
- Samfundsfag: Bruge naturvidenskabelig argumentation til at tage beslutninger inden for miljøområdet.
- Teknologi: Teknologiske løsninger på dagligdags problemer og udfordringer. Hvilke parametre har indflydelse på teknologien.
Kan kombineres med:
- Bioteknologi
- Dansk
- Geovidenskab
- Fysik
- Samfundsfag
- Teknologi
Faglige nøgleord
- På hvilke grundlag tages beslutningen om at lave blødt vand?
- Er der miljømæssige eller økonomiske overvejelser?
- Hvordan skal den endelige beslutning tages?
- Hvordan bliver resultater præsenteret, og hvilke beslutninger skal tages?